“Vi har et mål om, at vi inden for børneområdet skal være det foretrukne brand hos alle forældre i hele verden,” fortæller adm. direktør og ejer af By KlipKlap. 365DESIGN har talt med direktøren om møbel- og interiørvirksomhedens årsregnskab, fremtidsplaner og langsigtede mål.

By KlipKlap har netop fremlagt sit årsregnskab for 2017, der løber i perioden fra den 1. januar til den 31. december. Regnskabet indeholder en forbedret toplinje, mens bundlinjen er mere end halveret. Men det er der, ifølge adm. direktør og ejer Pia Lauritsen, en række grunde til.

Bruttofortjenesten endte i 2017 på 1,9 mio. kroner, hvilket er en stigning på 24 t. kroner i forhold til 2016. På trods af den forbedrerede bruttofortjeneste fald driftresultatet fra 1,1 mio. kroner i 2016 til 556 t. kroner i 2017.

Årsagen til dette fald skyldes blandt andet, at By KlipKlap har ansat to nye medarbejdere, og derfor er personaleomkostningerne naturligt steget med 545 t. kroner fra 2016 til 2017.

”Vi måtte sande, at man ikke kan håndtere kommunikation og især sociale medier med højre hånd og i de sene aftentimer. Der er derfor blevet ansat to nye medarbejdere, som har strømlinet vores kommunikation, og samtidig fået nogle flotte profiler op at stå på de sociale medier,” fortæller Pia Lauritsen, der i den forbindelse også valgte at dele By KlipKlap-brandet op i en børne- og voksenkollektion – både på virksomhedens hjemmeside og de sociale medier.

“Vi vil rigtig gerne fortsætte i begge lejre, men vi må erkende, at det er to forskellige målgrupper, som vi kommunikerer til. Derfor har vi valgt at dele de to kollektioner op. I fremtiden vil vi gå endnu mere i dybden med vores voksenkollektion, samtidig med at vi giver den fuld skrald på vores børnekollektion,” forklarer hun.

Overtaget ejerskabet
Da By KlipKlap blev etableret i 2010, var det med Pia Lauritsen som adm. direktør, mens virksomhedens reelt var ejet af Peter Søgren Rasmussen. Pia Lauritsen, der stiftede By KlipKlap og altid har stået for den daglige drift, har netop købt virksomheden. Hun fortsætter i samme rolle, og der er derfor ikke noget, som ændrer sig – og dog:

“I forbindelse med ejerskiftet har jeg skaffet den finansiering, der skal til for at skabe den vækst, som By KlipKlap fortjener. Der er blevet hentet nogle penge hjem, som skal bruges til at føre en vækststrategi ud i livet,” fortæller Pia Lauritsen, som er gået i gang med at rekruttere en international salgschef, der bliver sat i spidsen for virksomhedens eksportstrategi.

Eksporten er et område, som Pia Lauritsen ønsker at fokusere mere på i fremtiden – der skal sættes ind med alle sejl, mener hun. I første omgang bliver det Tyskland, England, Holland, Belgien og Skandinavien, som bliver de største fokusområder for den østjyske møbel- og interiørvirksomhed.

“Vores fokus på eksport skal få By KlipKlap til at blive kendt i hele verden. Vi har et mål om, at vi inden for børneområdet skal være det fortrukne brand hos alle forældre i hele verden. Det er et stort mål, men det er noget, som vi har skrevet ned inden for de sidste par måneder,” fortæller Pia Lauritsen og fortsætter:

“I Danmark er der fokus på, at børnene kommer motorisk godt fra start, og det vil vi gerne have udbredt til alle lande – også de lande, hvor det måske ikke er i fokus.”

Halveret bundlinje
By KlipKlap forlod 2017 med et overskud på 420 t. kroner, hvilket er et mere end halveret resultat i forhold til 2016. Dengang lød overskuddet på 855 t. kroner, som samtidig var det største i virksomhedens otte-årige levetid.

Udover den høje stigning af personaleomkostninger er By KlipKlap flyttet i et nyt showroom på 400 kvadratmeter. Istandsættelse af de nye lokaler har også påvirket årsregnskabet og den faldende bundlinje, fortæller Pia Lauritsen, der dog er glad for virksomhedens årsregnskab.

“Jeg havde en meget langsom opstart, hvor der ikke var nogen, der forstod, hvad By KlipKlap gik ud på. Mine første regnskabsår gik meget trægt, men nu er det begyndt at gå i et helt andet tempo. Og her skulle vores fremadrettede fokus på eksporten gerne få det til at se endnu bedre ud,” fortæller den adm. direktør og nye ejer af møbel- og interiørbrandet.

Nøgletal for By KlipKlap ApS siden 2013

(i 1000 kr.) 2017 2016 2015 2014 2013
Bruttofortjeneste 1.881 1.857 1.143 374 500
Driftsresultat 556 1.115 709 -19 205
Resultat før skat 541 1.097 687 -52 208
Årets resultat 420 855 525 -41 154
Egenkapital 1.831 1.411 556 31 72