Fra importør af italienske lampedesign til selvudviklende designvirksomhed. En dansk belysningsvirksomhed har rundet et skarpt hjørne og kan fejre jubilæum efter 25 år med kvalitetslamper.

Den danske belysningsvirksomhed Light Point begyndte som importør af italienske lampedesign i slutningen af 1995 – stiftet af Ronni Gol, som den dag i dag stadig sidder i direktørstolen i virksomheden.

Siden begyndelsen har Light Point udviklet sig til en international virksomhed, der selv producerer og designer lamper af høj kvalitet med forhandlere i over 20 lande.

Udviklingen med at blive selvproducerende har båret frugt, da virksomheden vandt Børsens Gazelle-pris i tre år i træk fra 2016-2018 og ydermere modtog Red Dot Design Award i både 2019 og 2020 for fire af sine lampedesign.

”Vi vil skubbe til grænserne for belysning forbi kun form og funktion, men i stedet også tage højde for, hvordan vores produkter kan forbedre et miljø – hvad end det er indendørs eller udendørs,” forklarer Ronni Gol om brandets produkter.

Foto: Light Point

 

Egenproduktion var vejen frem

For at sikre kvaliteten i sine lamper overtog Ronni Gol og Light Point med tiden både produktion og design af lamperne.

Forandringsprocessen var lang og startede med plastikspots, der smeltede af varmen fra spotsene. Problemet blev inspirationskilden til at designe en ramme af aluminium, der i dag bruges i over 10.000 af virksomhedens produkter.

I dag har Light Point en kendt flagskibsbutik i indre København, der i mange år har været destination for internationale lampedesign, og som er blevet en fast del af gadebilledet. Udstillingen skiftes løbende for konstant at kunne inspirere de besøgende.

I 2019 gennemgik flagskibsbutikken en omfattende renovering, hvor Light Point indførte et nyt, internationalt udtryk og samtidigt udvidede showroomet med yderligere 400 kvadratmeter.

Light Points genkendelige design bliver ved med at udvikle sig, og designsproget er kun blevet yderligere styrket siden ansættelsen af Nital Patel som chef for designteamet i 2018.

Med et stort netværk af agenter i hele Europa er blikket også vendt mod både USA og Canada, hvor brandet forventer at indtræde i løbet af de kommende år – et skridt, der for alvor vil sætte yderligere skub i virksomhedens internationale strategi.

Light Point fejrer sine 25 år ved at lancere en lampekollektion i rosa-guld som kontrast til virksomhedens ellers monokrome kollektion.

”Det skulle være en farve, der på en gang kunne fungere som et kærkomment alternativ til de mange hvide og sorte lamper, samtidig med at kunne tilføre noget ekstra til indretningen,” fortæller Ronni Gol om jubilæumskollektionen.

 

Foto: Light Point, Ronni Gol