Et dansk designbrand lagde i foråret 2021 en ny strategi, som nu har vist sig at være den helt rette satsning. ”Vi har aldrig fået så mange nye forhandlere på et halvt år før,” fortæller direktøren, der forventer en omsætningsvækst på 50 procent i 2022.

Når ens brand bliver associeret med et specifikt materiale, er det tid til at skifte kurs.

Den vurdering foretog de hos designbrandet Nordstjerne, da det gik op for stifter, partner og kreativ direktør Henriette Bach, at brandets store succes med produkter i marmor var begyndt at blive en hæmsko.

Nordstjerne fik svært ved at trænge igennem med produkter i andre materialer. Derfor valget brandet i foråret 2021 at lægge en helt ny strategi. Fokus skulle nu være på mere eksklusivt design, mindre marmor og generelt en ambition om også at nå en ny slags forhandlere.

Den satsning har nu vist sig at give pote. I andet halvår af 2021 har Nordstjerne fået knap 200 nye forhandlere, hvoraf halvdelen kommer fra EU og Norge, 38 procent fra Danmark og 10 procent fra resten af verden primært Japan, Canada og USA.

”Vi har aldrig fået så mange nye forhandlere på et halvt år før. Det betyder vanvittigt meget med nye forhandlere. De er et af vores vigtigste markedsføringsværktøjer. Vi kan også nemmere målrette vores salgsindsats mod den enkelte forhandler og sikre, at de får det rette sortiment og derigennem en god oplevelse med Nordstjerne. Det er supervigtigt, at de husker os for noget godt, både på produkter og service,” fortæller Henriette Bach om den vellykkede udvikling.

 

Nichebutikker på forhandlerlisten

De mange nye forhandlere er af en lidt anderledes karakter, end Nordstjerne før har haft på forhandlerlisten. Den udvikling er brandets nye profil helt klart med til at fremme, mener Henriette Bach.

”Vi har en anden profil end for fem år siden, og vi kan se, at vi ud over klassiske interiørbutikker også når nichebutikker med en mere eksklusiv og international stil som eksempelvis Atelier du Nord i Aarhus,” fortæller hun og fortsætter:

”Det er forhandlere, der ikke er styret af en trend, men har en sikker og tidløs DNA. Det matcher Nordstjernes design rigtig godt.”

Nordstjerne oplever, at mange af de nye forhandlere har fundet og kontaktet brandet via Instagram. Et medie, som Nordstjerne har intensiveret indsatsen på det forgangne år.

Derudover har brandet også mødt mange af de nye forhandlere på Formland og Oslo Design Fair i 2021.

 

Udviklingen fortsætter

At få syv nye forhandlere i gennemsnit om ugen har resulteret i et omsætningsspring på 25 procent i andet af 2021.

Derfor er forventningerne til det indeværende år også sat højt.

”Vi forventer en omsætningsvækst på 50 procent i 2022. Den skal komme via blandt andet at styrke salgsteamet i både ind- og udland samt øget kundepleje,” siger Henriette Bach, der afrunder:

”Derudover kommer vi til at lancere en række spændende nyheder i løbet af året, der udvider Nordstjerne-universet på en ny måde – noget, der kun kan lade sig gøre i disse Covid-19-tider, fordi vi har så godt et forhold til vores leverandører i Indien.”

Henriette Bach