Tirsdag blev stridighederne mellem dagligvarekæmpen Coop og en dansk designer og keramiker afgjort.

En stridighed opstod, da Coop brugte skåle og en tallerken lavet af designer og keramiker Kasper Würtz som baggrund i reklamer for koncernens madvarer, i tilbudsaviser og på emballage. Kasper Würtz lagde sag an mod Coop for at krænke rettigheder efter ophavsretsloven og markedsføringsloven. I bilag til dommen kan man se 23 billeder af skåle og tallerkener, der eksempelvis indeholder svinekæber fra Irma og edamame bønner fra Coop.

Højesteret er nu kommet med dom i sagen, hvor de fastslår, at Coop i betydeligt omfang havde krænket Kasper Würtz’ ophavsrettigheder. Om sagen fortæller Johan Løje, designerens advokat og partner i Løje, Arnesen og Meedom, til Berlingske:

”Min klient er meget tilfreds med dommen. Det var en principiel sag, og Højesteret har skabt en ny praksis i dag.”

Dommen er afsagt i overensstemmelse med Sø- og Handelsretten og fastslår, at Coop ikke må bruge Kasper Würtz’ skåle og tallerkener. Coop skal derudover betale et vederlag på 200 t. kroner til designeren samt sagsomkostningerne på 100 t. kroner.

Det principielle i dommen handler om, hvorvidt virksomheder kan benytte ophavsretsbeskyttede produkter i reklamer – eksempelvis en skål i en reklame for tomatsuppe.

”Vi ønsker det modsatte af at snylte på et produkt. Det skal jo slet ikke tiltrække sig opmærksomhed. Det er jo varen, der skal være i fokus,” fortæller Coops senioradvokat til Berlingske i forbindelse med domsafsigelsen.

Kasper Würtz er blandt andet kendt for at levere keramik i form af tallerkener og skåle til restaurant Noma.