Børsen sendte for nyligt brev ud til Gazellevinderne 2018 – heriblandt Skandinavisk. 365DESIGN har talt med Shaun Russell, grundlægger af Skandinavisk, om grunden til udnævnelsen samt udviklingen af og fremtidsplanerne for virksomheden.


Artiklen er en del af artikelserien om Gazellevirksomheder 2018 i design- og møbelbranchen. Børsen uddeler hvert år gazellepriser til virksomheder, som vokser kontinuerligt og som minimum fordobler sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår.


Navn: Shaun Russell

Virksomhed: Skandinavisk

Stillingsbeskrivelse: Grundlægger

 

Skandinavisk er et dansk interiørbrand, som kombinerer skandinaviske dufte til hjemmet med nyeste lancering af hånd- og kropspleje. Kollektionerne er inspireret af 15 års rejser og oplevelser på tværs af de nordiske lande.

 

Hvor lang tid har virksomheden eksisteret? Og hvilken type produkter laver I?

Jeg stiftede Skandinavisk i sommeren 2012, og i foråret 2013 lancerede vi vores første kollektion af duftlys. Vores produktsortiment kombinerer dufte til hjemmet (duftlys, duftdiffusere og gavesæt) med hånd- og kropsplejeprodukter (sæber, lotions, cremer og parfumerede olier).

 

Hvorfor har I fået en Gazelle?

I løbet af de sidste fire regnskabsårsrapporter opfylder vi kriterierne for Børsen Gazelle, da vi har vækstet fra 3 mio. kroner det første regnskabsår, til 30 mio. kroner sidste regnskabsår – med overskud alle år. Omkring 80 procent af vores salg er udenfor Danmarks grænser, og mere end 60 procent udenfor Skandinavien.

 

Hvordan skiller I jer særligt ud fra andre virksomheder i branchen?

Der er mange fantastiske designbrands fra Skandinavien, men vi kender ikke mange, der fokuserer på duft. Vi fokuserer på at fortælle historien om Skandinavien gennem duft og design. Dette er grunden til, at vi eksisterer. Vi udforsker natur og de forskellige livsstile i Norden, for på den måde at rekreere dette via dufte og vores eget karakteristiske design. Til duftene skaber vi originale aromaer inspireret af historien, som vi definerer, mens farverne, sproget og mønstrene repræsenterer forskellige kapitler i den skandinaviske historie.

 

Hvad er jeres planer for det næste år?

Efter næsten fem år med specialisering i duft til hjemmet, har vi lanceret vores første kollektion til huden i 2018,og vil fortsat udvide serien med nye produkter i SS 19. Derudover åbner vi pop-up shops både i London og Sydney inden jul, og har flere tiltag på vej i 2019. Vi sigter mod at bringe ’duften af Skandinavien’ ud til forbrugerne verden over, hvor kombinationen af en komplet hjemme- og kropskollektion, sammen med unikke butiksoplevelser, skal drive vores fremtidige mål og planer.

 

Hvilke tre gode råd vil I give videre til andre virksomheder i branchen?
  1. Hav en god ide, som er helt ny, men vær også opmærksom markederne.
  2. Vær vedholdende og giv aldrig op. Du vil møde mange forhindringer, og den nemme løsning er at give op, når det bliver hårdt.
  3. Find andre, som også tror på din ide, men med andre kompetencer end dine. Du kan ikke gøre det alene.