Da pandemien ramte, gik salget af illustrator Martin Schwartzs’ plakater af bymotiver drastisk nedad. Til gengæld eksploderede salget af hans puslespil.

Den danske illustrator Martin Schwartz er kendt for sine detaljerede byplakater, som han har solgt over 100.000 eksemplarer af i Danmark, flere andre europæiske lande og USA. For et år siden kastede illustratoren sig ud i et nyt produkt: Puslespillet. Det skulle vise sig at være den helt rette beslutning.

For da Covid-19 ramte, og salget af hans plakater – især til turister gennem kulturinstitutioner, museer og designbutikker – gik drastisk nedad, havde han sine puslespil i baghånden.

På tre uger solgte han hele sit lager på 15.000 eksemplarer. Ifølge Martin Schwartz er der flere grunde til det store salg af puslespil.

“Corona gjorde sit, ja. Men puslespillet formår også at samle os som familie og på tværs af generationer, det giver en følelse af at skabe noget, og det hjælper os til at trække stikket i en travl hverdag og fra den omdiskuterede skærm,” siger illustratoren i en pressemeddelelse.

Den store efterspørgsel på Martin Schwartz’ puslespil har givet illustratoren blod på tanden til nu at udvide sortimentet. Han glæder sig over at bidrage til puslespilsmarkedet med sine æstetiske produkter, da det ifølge ham mangler på markedet.

Foto: Martin Schwartz