I håb om at skabe en mere bæredygtig interiørindustri har den svenske gigant lanceret et nyt gennemsigtighedstiltag på stort set alle sine interiørprodukter. Med tiltaget ønsker H&M Home at gøre det lettere for forbrugere at træffe informerede og velovervejet købsbeslutninger.

Som den første globale interiør– og modeforhandler lancerede H&M tilbage i 2013 produkttransparens på sin Conscious Exclusive-kollektion. I 2017 udvidede koncernen initiativet i et mindre omfang til sine andre Conscious-produkter. Nu har virksomheden taget endnu et stort spring og lanceret produkttransparens på stort set alle interiør- og modeprodukter.

”Ved at være åben og transparent omkring hvor vores produkter bliver produceret, håber vi at sætte baren for modeindustrien og opfordre kunderne til at træffe mere bæredygtige valg. Med gennemsigtighed kommer ansvar, hvilket gør gennemsigtighed til en yderst vigtig faktor, når det kommer til at skulle skabe en mere bæredygtig modeindustri,” siger Isak Roth, der er Head of Sustainability hos H&M, i en pressemeddelelse.

Fra den 23. april 2019 kunne forbrugerne for første gang se produktionsland, leverandørnavne, fabriksnavne, antallet af arbejdere på fabrikkerne, samt hvilket materiale produktet er fremstillet i på stort set alle interiør- og modeprodukter på hm.com. Ved at oplyse disse informationer mener H&M, at de gør det lettere for forbrugerne at træffe informerede og velovervejede købsvalg.

Produkttransparensen er tilgængelig på H&M’s 47 online-markeder. Kunder, der besøger de fysiske butikker, vil også kunne få adgang til oplysningerne ved at scanne prismærket ved hjælp af H&M-appen.