Det var ikke let, da et dansk lampebrand fik til opgave at udvikle en lampe med den helt rette orange signaturfarve for Roskilde Festival. Processen var både spændende, udfordrende og lærerig, lyder det fra brandet.

Det danske lampebrand WUM kan nu løfte sløret for et samarbejde med Roskilde Festival og museet Ragnarock. WUM har designet og udviklet signaturlampen ’Roskilde Festival x WUM’, der er en hyldest til ’The Orange Feeling’ – den særlige følelse af samhørighed, frihed og fællesskab, der hvert år opleves af de tusindvis af festivalgæster på Dyreskuepladsen i Roskilde.

”En lampe er i sagens natur meget funktionel, men vi har i dette projekt forsøgt at skabe et produkt, der taler rigtig meget til følelserne. Målet var at ramme et udtryk, der instinktivt kalder gode minder og fantastiske oplevelser frem på nethinden,” fortæller Managing Partner hos WUM, Peter Wallbohm Olsen.

Lampen, der bærer festivalens orange signaturfarve og logo, bliver lavet i to udgaver: En type skal indgå i særudstillingen ’Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival’ på Ragnarock, og en anden type bliver et kommercielt produkt – en bordlampe – der forhandles af Ragnarock og WUM i deres respektive fysiske butikker og webshops.

WUM x Roskilde Festival
Udforskning af forretningsmodel

Produktionen af Roskilde Festival x WUM sker lokalt i Roskilde-området, hvor blandt andet WUM’s faste underleverandører i Svogerslev og Greve indgår.

Og netop det lokale har været en betydelig faktor helt fra start i udviklingsprocessen. WUM har nemlig kontor og showroom i den kreative bydel Musicon i Roskilde, som ligger tæt på festivalpladsen, og hvor Ragnarock også har placering.

”WUM favner både det nye og up coming og den lokale forankring. Begge dele betyder meget for os, så det var oplagt for os at være med i projektet her. Vi synes, at det er blevet et flot resultat, der også viser et engagement og et fællesskab, som er virkelig vigtigt for festivalen, og som vi er meget taknemmelige for. Derfor giver det også god mening at koble det nye ‘udtryk’ med de indtryk og oplevelser, der gemmer sig i den historie, som bliver fortalt i Ragnarocks udstilling,” fortæller talskvinde fra Roskilde Festival, Christina Bilde.

For WUM er samarbejdet med et stort brand som Roskilde Festival en ære. Samarbejdet giver også mulighed for at udforske customization-mulighederne i WUMs forretningsmodel.

”Vi er naturligvis superstolte over at få lov til at arbejde sammen med et af landets allerstærkeste brands. Samtidig får vi med samarbejdet for alvor testet mulighederne for customization, der ligger i vores forretningsmodel. Det er især interessant med et brand som Roskilde Festival, det har en stærk farveidentitet og et kendt logo, så man instinktivt siger: Det er en Roskilde Festival-lampe,” lyder det fra Peter Wallbohm Olsen.

 

En udfordring at ramme den helt rette orange

I udviklingen af lampen har Roskilde Festivals karakteristiske orange farve spillet en afgørende rolle, forklarer Peter Wallbohm Olsen:

”Det var vigtigt at få farven og udtrykket til at sidde ’lige i skabet’. Det er jo ikke bare en vilkårlig orange nuance. Vi valgte derfor at samarbejde med en større udenlandsk farveproducent, der kunne skabe den særlige orange Pantonefarve helt fra bunden. Til gengæld er resultatet også blevet helt, som vi ønskede.”

At nå frem til det endelige resultat med den helt rette farve var en udfordring. Normalt bevæger WUM sig i RAL-farveuniverset, men her oplevede brandet begrænsninger. Derfor gik WUM sammen med det schweiziske firma IGP Powder Coatings, der kan producere den særlige Pantone 165 C-farve til pulverlakering af lamperne.

”I udviklingsprocessen af lampen var det svært at ramme både farven og den rette kvalitet på pulverlakeringen. Det var en sjov og lærerig proces, og vi er endt med et produkt, hvor farven er helt spot on,” forklarer Peter Walbohm Olsen.

Fra produktionen af lampen WUM x Roskilde Festival