Interiørvirksomheden har nu fået den kapitalindsprøjtning på plads, der skulle til for at overleve. Det revitaliserede Lene Bjerre Design 2.0 tror allerede på overskud fra næste år.

Den Nibebaserede interiørvirksomhed Lene Bjerre Design A/S har været presset økonomisk i en længere periode. I forbindelse med offentliggørelsen af virksomhedens regnskab for 2019/20 i september kom det frem, at virksomheden havde brug for en kapitaltilførsel for at overleve.

Nogle hårde år havde udhulet egenkapitalen som følge af store udfordringer omkring digitalisering af virksomheden og overgang til nye it-systemer. Derfor gik jagten ind på at finde en ekstern investor.

I et stykke tid har familien Poulsen, bestående af ægteparret Suzanne og Bjarne Poulsen, der har drevet virksomheden siden 2006, og datteren Catharina været i forhandlinger med flere interesserede investorer.

”Trods den meget vanskelige periode, som er gået forud, har vi heldigvis med virksomhedens kendte navn de seneste måneder været i den positive situation, at hele tre seriøse investorer meldte sig,” lyder det fra Bjarne Poulsen.

Den endelige investor blev den branchekendte tyske investor Wolfgang Kilian, der blandt andet driver et stort cash/carry-center i Grabfeld mellem Frankfurt og Leipzig. Wolfgang Killian har valgt at skyde 12 mio. kroner i Lene Bjerre Design – dels som aktiekapital, dels som ansvarlig lånekapital. Det betyder, at Lene Bjerre Design nu står i en gunstig situation med lav gæld og en bogført egenkapital på 15 mio. kroner. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Den nye investor driver det 40.000 kvadratmeter store Deko Messezentrum, hvorfra cirka 150 internationale producenter præsenterer og sælger deres sortimenter direkte til især den tyske interiørdetailhandel med et årligt volumen på 20 mia. euro.

I et par måneder er Lene Bjerre Designs produkter blevet solgt på Deko Messezentrum, hvor de ifølge Wolfgang Kilian aktuelt ligger på en tredjeplads rent omsætningsmæssigt.

”Hvilket understreger den positive forventning, som jeg er gået ind i den danske virksomhed med. Lene Bjerre er et sympatisk og relevant brand, der i mine øjne passer fint til og bør kunne forløses meget bedre på det tyske marked, hvor gennemsnitsforbrugeren bruger 80 euro alene på interiørrelaterede juleprodukter,” forklarer Wolfgang Kilian.

 

Ny direktør skal være med til at skabe Lene Bjerre Design 2.0

Ikke kun en ny investor er kommet med på holdet. Også forretningsmanden Per Nybo Nielsen, som senest har været direktør i Lauvring A/S, melder sig klar til at være med til at revitalisere Lene Bjerre Design. Branchemanden indtræder i ejerkredsen med 10 procent af aktierne og bliver samtidig ny direktør for virksomheden.

Suzanne og Bjarne Poulsen ejer fortsat 50 procent af aktierne, og de fortsætter samtidig på deres poster som henholdsvis produktchef og økonomidirektør i virksomheden.

”Fra mine mange år i branchen ved jeg, at Lene Bjerre Design overalt er opfattet som en velanset leverandør af stærke kvalitetsprodukter og oveni er kendt for god service. Et potentiale, som jeg glæder mig meget til at være med til at forløse yderligere,” siger den nye adm. direktør og tilføjer:

”Virksomheden råder over en topmotiveret organisation af dygtige mennesker med stærke kompetencer, som jeg ser frem til at lære bedre at kende, så vi sammen kan videreudvikle fremtidens Lene Bjerre Design version 2.0.”

Per Nybo Nielsen pointerer, at Lene Bjerre Design skal igennem en strategiproces, der forventes færdiggjort i 1. halvår af 2021. Derudover skal Nibevirksomhedens produktsortiment, der allerede er blevet fokuseret ned fra 12.000 til 2.000 varenumre, også gennemgås og revitaliseres, ligesom antallet af medarbejdere er halveret. Nu forventer virksomheden allerede overskud næste år.

”Lene Bjerre Design skal være endnu mere relevant for vores kunder og forbrugerne i sidste ende. I en generelt problematisk tid er netop interiørbranchen relativt upåvirket og rummer vel ligefrem nogle markedsfordele på baggrund af den beklagelige Covid-situationen, hvor forbrugerne generelt de kommende år kan forventes at vægte indretning af deres hjem økonomisk højere fremfor eksempelvis udlandsrejser i deres forbrug. Her står Lene Bjerre klar med digital handelsplatform og snart også med et virtuelt showroom. I den kommende tid skal personlige kontakter genopdyrkes,” forklarer Per Nybo Nielsen.

Foto: Fra venstre Per Nybo Nielsen, Bjarne Poulsen og bestyrelsesformand Carsten Tidselbak