Et stort tocifret millionbeløb fra en ny hovedinvestor skal accelerere det bæredygtige møbelbrands internationale ekspansion. Målet er at tidoble omsætningen inden fem til syv år.
Hos den danske møbelvirksomhed Mater, der blev stiftet tilbage i 2006, har de netop modtaget ekstra økonomisk brændstof til at smøre vækstmotoren.
Med et stort tocifret millionbeløb er growth-fonden Nordic Alpha Partners (NAP) gået ind som hovedaktionær i den danske møbelvirksomhed. NAP vil være en aktiv medejer, hvor de sammen med Mater vil arbejde mod det fælles mål at tidoble omsætningen og ekspandere yderligere i Norden, Tyskland og USA inden for de næste fem til syv år. Det oplyser Mater i en pressemeddelelse.
“Samarbejdet med NAP giver os mulighed for at realisere drømmen om at skabe et internationalt møbelbrand baseret på bæredygtighed og tidløst design – og med produkter bestående af mange forskellige slags affaldsmaterialer fra store virksomheder. For en virksomhed som Mater er det ikke blot et spørgsmål om at rejse penge, men i langt højere grad at finde en partner, der er vant til at skalere industrivirksomheder ud fra en bæredygtighedsagenda. Dét har vi fundet hos NAP,” fortæller stifter af Mater Henrik Marstrand.
For NAP har det været en vigtig faktor for investeringen, at Mater arbejder intensivt med en bæredygtig agenda.
”I Danmark er vi blandt de førende inden for udviklingen af grønne teknologier og har også en stærk designtradition. Derfor er vi i Nordic Alpha Partners glade for at investere i en virksomhed, der har evnet at kombinere disse styrker,” udtaler Jakob Fuhr Hansen, Investment Partner hos NAP og fortsætter:
“Vi har samtidigt bidt mærke i, at det er lykkedes Mater at tiltrække store internationale brands til deres cirkulære koncept. Dét, mener vi, bidrager til at gøre virksomhedens globale potentiale endnu større.”
Ny mand i direktørstolen
Som et led i investeringen og omstillingen til den internationale vækst træder Henrik Marstrand af som CEO for at hellige sig til research og produktudvikling. Opgaven med at eksekvere den nye strategi bliver derfor ledet af virksomhedens nye CEO Ketil Årdal, der tidligere har fungeret som kommerciel direktør for Europas største kontormøbelproducent, Flokk Group.
”Jeg glæder mig rigtig meget til at blive del af en ‘purpose’-drevet virksomhed, der er førende på cirkulære løsninger inden for designmøbler og belysning – og til i samarbejde med Henrik og resten af Mater-teamet at sætte fart i vores vækstplaner,” fortæller Ketil Årdal.
Foto: Mater, Fra venstre: Ketil Årdal, CEO, Henrik Marstrand, stifter, Christian Erichsen, COO