Det nye 850 kvadratmeter store showroom har længe været et ønske hos møbelvirksomheden. Corona har speedet processen op, og nu inviteres kunder ind både online og fysisk.
Hos møbelvirksomheden Unique Furniture kunne de den 1. december 2020 glædeligt åbne dørene til deres nye showroom.
En gammel renoveret gård tæt på hovedkontoret i Kolding huser Unique Furnitures 850 kvadratmeter store showroom, hvor store åbne rum og fritlagte bjælker er med til at skabe den rette stemning i samspil med virksomhedens produkter.
Ifølge direktør Flemming Lindtofte har showroomet længe stået på ønskelisten. En ændring af strategien i virksomheden sidste år – blandt andet intensivering i produktudvikling og eget lager i Danmark – har givet virksomheden nye kunder. Kunder, som ikke altid kommer på messer, og som i stedet skal præsenteres for Unique Furnitures møbler på anden vis.
”Flere og flere af vores kunder rejser ikke ud på messer, og vi har derfor fået et behov for at kunne vise vores møbler i egne rammer. Egentlig ville vi gerne have ventet til 2021 med at åbne vores eget store showroom, men corona har speedet processen op,” fortæller Flemming Lindtofte og tilføjer, at det nye showroom fungerer som pop-up, men at Unique Furniture altid vil have en showroom-lokation i fremtiden.
Digitale fremvisninger er en succes i disse tider
”Lige nu er vi online fra showroomet, hvor vores sælgere sender live ud til kunder,” fortæller Flemming Lindtofte, da 365DESIGN fanger ham på telefonen en eftermiddag.
Udover fysiske besøg og rundvisninger har showroomet nemlig vist sig at fungere ideelt til at nå ud til eksempelvis udenlandske kunder gennem digitale fremvisninger.
”Jeg må ærligt indrømme, at jeg var lidt skeptisk i starten i forhold til online fremvisninger fra showroomet. Men det har vist sig, at det virker rigtig godt, og at kunderne er glade for det. Vi har derfor investeret i noget godt videoudstyr, så vores sælgere kan give kunderne en flot og professionel oplevelse digitalt,” lyder det fra direktøren.
Udover de digitale fremvisninger, som kan streames fra showroomet, er der også fordele ved de fysiske kundebesøg. Ifølge Flemming Lindtofte giver kundebesøg i det nye showroom mulighed for at få en længere og mere dybdegående dialog med kunden.
”Kunderne har mere tid, når de kommer på besøg i vores showroom, end når de møder os på en messe. Det giver os tid til at gå mere i dybden med fremvisningen og de enkelte produkter. Derudover kan vi skabe den helt rette stemning i showroomet, og så er vi heller ikke begrænset af pladsen, som vi er på en messestand,” forklarer Flemming Lindtofte.
Vækst på tapetet
Det seneste års tid har stået i vækstens tegn hos Unique Furniture. Bruttofortjenesten er steget fra 39,9 mio. kroner i 2018/19 til 51,5 mio. kroner i 2019/20, og årets resultat sluttede på 15,2 mio. kroner i 2019/20 – mere end en fordobling siden 2018/19, hvor resultatet endte på 6,2 mio. kroner.
Ifølge Flemming Lindtofte viser væksten, at den nye strategi har båret frugt, og han ser nu frem til yderligere vækst fremadrettet.
”USA er et marked, som vi har satset meget på, og vi vil derfor gerne vækste mere på det amerikanske marked. Derudover arbejder vi også på at få en større del af kagen i forhold til onlinebusiness. Generelt ser vi meget positivt på fremtiden,” afrunder direktøren.
Fotos: Unique Furniture