Som et led i F&H Groups 2025-strategi har koncernen i løbet af 2021 slået dørene op til nye kombinerede kontorer, showrooms og konceptbutikker i Oslo og Berlin. Succesen har været stor, og jagten er nu gået ind på en lokation i Stockholm.

I februar 2021 kunne den danske multibrandkoncern F&H Group åbne op for sit nye 900 kvadratmeter store kombinerede showroom, kontor og konceptbutik i Oslo.

Der er i alt 18 medarbejdere, som tidligere var placeret på de to F&H og Bastian/Thuesen Jensen-adresser i Oslo, og som nu er samlet på samme lokation. Dermed repræsenterer den nye lokation samtlige af koncernens mere end 45 brands under én enhed.

Udgangspunktet for etableringen af den nye Oslo-lokation skal ifølge salgsdirektør i F&H, Morten Hansen, findes i F&H Groups ønske om at styrke brandpositionen i Skandinavien.

”Som et led i vores strategi frem mod 2025 vil vi gerne styrke vores brandposition i Skandinavien. Vi er meget stærke i Danmark, men ønsker at styrke os yderligere hos vores nordiske nabolande,” forklarer salgsdirektøren, der uddyber, at showroom og konceptbutik derfor har én primær funktion: branding.

F&H Groups nye lokation i Oslo

På lokationen i Oslo er der til hverdag kun åbent for B2B-kunder og samarbejdspartnere, men selv om forbrugerne ikke inviteres indenfor til dagligt, har F&H valgt at investere i en placering i stueplan for at skabe synlighed og brandpositionering.

”For at styrke vores brands i Norge vil vi bruge showroomet i Oslo til at lave flere forskellige typer af B2C-henvendte aktiviteter såsom kundeaftener målrettet et eller flere af vores brands. Gennem vores koncept-flagskibsbutik i København, som vi har haft i to år, har vi erfaret, at det fungerer godt at lave målrettede events med forbrugerperspektiv,” udtaler Morten Hansen og tilføjer:

”Derudover har vi også erfaret, at en A-placering i en hovedstad giver rigtig god adgang til pressen. De erfaringer har vi derfor taget med os videre til Oslo.”

F&H Groups nye lokation i Oslo
Øget turbo på global eksport i Tyskland

Et andet led i F&H Groups 2025-strategi er et stærkt fokus på at styrke koncernens globale eksport.

”Vores helt store satsning lige nu i forhold til global eksport er Tyskland, hvor vi har etableret eget selskab og ansat en tysk landechef. Derfor valgte vi også i foråret 2021 at lave et kombineret kontor, showroom og konceptbutik på 350 kvadratmeter i hjertet af Berlin, hvor allerede syv tyske medarbejdere har deres daglige gang,” fortæller Morten Hansen.

I Berlin Mitte kan tyske kunder derfor nu komme på besøg hos F&H Group. Modsat i Norge, hvor kunderne kan opleve samtlige af koncernens brands, har kunderne i Tyskland dog udelukkende mulighed for at se nærmere på F&H Groups egenejede brands.

”Når vi går ud med global eksport, er det altid med de af vores brands, som vi har rettighederne på verdensplan,” forklarer salgsdirektøren, som uddyber, at man på lokationen i Berlin derfor kan opleve de syv brands Zone, Bitz, Villa Collection, Rosti, Södahl, Gense og Lyngby Glas samt de to licenssamarbejder Morsø og Medusa Copenhagen.

F&H Groups nye lokation i Berlin

Allerede kort tid efter åbningen af lokationen i Berlin kunne F&H Group mærke en tydelig effekt af kombinationen af at have etableret eget tysk selskab, F&H GmbH, og at være til stede i den tyske hovedstad.

”Resultatet af vores tilstedeværelse i Berlin kombineret med, at vi nu har et GmbH-selskab har blåstemplet os på det tyske marked – især de tyske stormagasiner har udvist stor interesse for vores brand,” forklarer Morten Hansen.

Som i Oslo er lokationen i Berlin ikke åbent for forbrugerne udover ved løbende forbrugerhenvendte events og andre aktiviteter som eksempelvis presseevents.

F&H Groups nye lokation i Berlin
Næste stop: Stockholm

Ifølge Morten Hansen har succesen fra Oslo og Berlin nu givet blod på tanden til endnu mere. Derfor er planerne at videreføre strategien fra Oslo i Sverige, hvor F&H Group også har etableret ét samlet selskab af F&H og Sebastian/Thuesen Jensen.

Planen er, at F&H Group er klar til at præsentere en lokation i den svenske hovedstad i begyndelsen af 2022.

”Med vores nye svenske landechef i spidsen er vi nu i fuld gang med at finde en A-placering i Stockholm, hvor vi kan åbne et nyt showroom, kontor og konceptbutik,” siger han og afrunder:

”Vi er også i gang med research af andre udenlandske lokationer udenfor Skandinavien, så vi kan komme endnu bredere ud og komme i mål med vores strategi om yderligere global eksport.”