FM 622-stolen, som mange kender fra gymnasiet, sportshallen eller biblioteket, har nu fået en nutidig opgradering. Bag relanceringen står Anno Studio, der med to brancheprofiler bag har et mål om at føre fortidens design ind i en relevant nutidig kontekst.

Stifterne bag designvirksomheden We Do Wood, Klaus Jorlet og Søren Andersen, har fået endnu en kasket på i deres nyetablerede designvirksomhed Anno Studio.

Efter en brainstormproces mellem de to partnere, hvor ideer om relancering af den ikoniske Serie 600 fra arkitektvirksomheden Friis & Moltke blev luftet, fik de blod på tanden til at undersøge mulighederne for en relancering yderligere.

Møder med chefdesigner for Friis & Moltke, Mikkel Bahr, blev sat i værk, og snart var konceptet om at løfte Serie 600 op til en bæredygtig 2021-version sat i værk.

De fire første møbler fra den relancerede Serie 600 – stolen FM 622, lænestolen FM 623, skamlen FM 630 og barstolen FM 627 – kunne Anno Studio således vise frem under dette års 3 Days of Design.

”Vi oplevede en rigtig god feedback under 3 Days of Design. Mange lagde mærke til produkterne og kommenterede, at de skiller sig. Det var netop også det, som Klaus og jeg faldt for ved Serie 600 – at den differentierer sig tydeligt fra mange andre produkter på markedet i øjeblikket,” forklarer Søren Andersen til 365DESIGN.

Serie 600 blev oprindeligt tegnet af Friis & Moltke til Risskov Amtsgymnasium tilbage i 1969. Serien blev op gennem 70’erne udviklet yderligere til en omfattende møbelserie af møbelvirksomheden R. Randers Møbler, som mange kender fra tidens offentlige byggerier, konferencecentre og kontorer.

Den originale FM 622 stol til venstre og den nye version til højre foran billedet af Knud Friis og Elmar Moltke.
Oprindeligt design ført ind i nutidig kontekst 

Hvordan bærer man sig ad med at tage en gammel designklassiker og relancere den, så den taler til nutidens forbrugere?

Ifølge Søren Andersen handler det om at have respekt for det oprindelige design og samtidig turde at lave småjusteringer, så både æstetikken, komforten og den bæredygtige tilgang får et løft.

I tæt samarbejde med Friis & Moltke har Anno Studio således ført det oprindelige design ind i en nutidig kontekst ved blandt andet at give stellet et lettere udtryk og opdatere farvekortet med en aktuel farveholdning.

”Vi har søgt at bibeholde møblernes ikoniske genkendelighed og det robuste design, mens vi nænsomt har optimeret formsprog og komfort. Ønsket er at tage fokus væk fra, at serien kun egner sig til skoler og institutioner, men også at åbne forbrugernes øjne for seriens potentiale,” fortæller Søren Andersen.

 

2021-versioner kræver cirkulært fokus

Udover de nye designmæssige greb er de relancerede møbler også udviklet med bæredygtighed for øje – et område, som Klaus Jorlet og Søren Andersen allerede arbejder målrettet med i We Do Wood.

Dansk produktion og bæredygtige materialer stod derfor højt på prioriteringslisten, da de nye udgaver af Serie 600-møblerne skulle udvikles.

Blandt andet fremhæver Søren Andersen, at stolens stel er fremstillet af 92 procent genbrugsstål, og at sædet på skamlen og barstolen er fremstillet af træ fra restafskær – alt sammen fremstillet i Danmark.

”Vi har forsøgt at tænke hele vejen rundt i alle processer og materialer. Det har været interessant at gentænke nogle oprindeligt meget ubæredygtige møbler og give dem en bæredygtig profil. Vi er kommet rigtig langt på det første års tid, men vi arbejder videre og vil optimere yderligere i fremtiden,” siger Søren Andersen.

 

Kigger tilbage ind i fremtiden

Anno Studio har overtaget rettighederne til hele det store bagkatalog for Serie 600. I første omgang har Anno Studio dog valgt at rette fokus mod stole-segmentet, men allerede i december bliver sløret også løftet for en bordserie, fortæller Søren Andersen.

Målet for Anno Studio er løbende at lancere flere møbler fra serien, altid med respekt for det originale design, men dog tilpasset nutiden – deraf navnet ’Anno’.

”Vi er meget opmærksomme på, at relanceringerne ikke skal overgøre 70’er-80’er æstetikken, men dog stadig have sin klare designidentitet fra den tid. Blandt andet de otte nye farver og muligheden for at kunden selv kan lave et personligt farvevalg er med til at gøre de relancerede møbler aktuelle i dag,” afrunder Søren Andersen.

Anno Studio