Under coronapandemien har danskerne købt køkkener som aldrig før. September slog alle rekorder hos køkkenvirksomheden, der nu leder efter flere medarbejdere.

Hos Kvik i Vildbjerg har de armene over hovedet af begejstring. Danskernes lyst til at bruge penge på fornyelser til hjemmet er eksploderet under coronapandemien, og udbetalingen af de indefrosne feriepenge forventes at skubbe yderligere til forbrugslysten.

Den udvikling mærker Kvik tydeligt til. I løbet af sommerferien tog salget af nye køkkener til danskerne fart, og det kulminerede i september, hvor der blev sat salgsrekord i virksomheden.

”Vi havde det bedste salg nogensinde i september. Den første weekend havde vi traditionen tro åbent hus, og vi har ikke haft så mange besøgende til et åbent hus i syv år. Det er helt vanvittigt. Vi ligger vandret døgnet rundt for at sikre den leveringstid på 14 dage, som vi garanterer alle vores kunder,” siger Country Manager Jesper Nielsen i en pressemeddelelse.

 

Udfordring at finde arbejdskraft

For at følge med udviklingen søger Kvik lige nu flere køkkenrådgivere. Jobbørsen på køkkenvirksomhedens hjemmeside er derfor fyldt med opslag om ledige sælgerstillinger til Kvik-butikkerne.

Det har dog vist sig ikke at være helt let at finde den kvalificerede arbejdskraft.

”Vi havde egentlig forventet, at der ville være masser af dygtige sælgere derude, eksempelvis fra rejse- eller hotelbranchen. Vi er vant til at lære op i det tekniske omkring køkkener, så den del skal vi nok finde ud af. Men det svære er at finde nogen, der er passionerede og kan sætte sig i kundens sted,” siger Jesper Nielsen.

Det helt store hit for tiden, når danskerne skal ud at vælge nyt køkken, er en bæredygtig nyhed. Det nye design Ombra, hvor lågerne er beklædt med genanvendt plast og FSC-certificeret træ, er den bedst sælgende nyhed i Kviks historie.

Kvik åbnede de første butikker i Danmark i 1983. Ballingslöv-koncernen ejer Kvik, og virksomheden beskæftiger omkring 1.140 ansatte, hvoraf 240 arbejder fra hovedkontoret i Danmark.

Foto: Kvik