Hos livsstilskæden er de mestre i at agere i krisetider. Virksomheden opstod under oliekrisen i 1970’erne, klarede sig gennem pandemien med rekordregnskaber, og er i dag, under den igangværende krise, klar med nye vækstinitiativer og en lang række butiksåbninger.
For 50 år siden, da Søstrene Grene opstod, var der oliekrise. Her kunne kunderne få et pusterum fra hverdagen og svære tider. Butikskæden er vokset ud af en hård tid, videre gennem mange gode tider og kan nu fejre det halve århundrede i et kriseramt samfund igen.
Søstrene Grene er grundlagt af ægteparret Inger Grene og Knud Cresten Vaupell Olsen i 1973. I dag er det sønnerne Mikkel Grene og Cresten Grene, der er henholdsvis ejer og kreativ direktør. Da den første butik så dagens lys, var det med klassisk musik i højtalerne, dæmpet lys og udstillinger i rå fragtkasser i træ med et sortiment, der var håndplukket og indkøbt over hele verden. Fællesnævneren var, at produkterne ikke måtte koste mere, end de burde. Et koncept, der stort set har levet videre i 50 år.
”Søstrene Grene er et koncept, der er vokset ud af en krisetid, og vi har altid gjort en dyd ud af at forsøge at vende disse kriser til vores fordel, fordi vores historie har lært os, at de byder på mange muligheder. En krise udfordrer status quo og giver anledning til at tænke nyt og innovere, og det er lettere at få ting til at flytte sig i krisetider, fordi der allerede er et opbrud – både helt konkret i markedet og mentalt hos medarbejderne,” siger CEO i Søstrene Grene, Mikkel Grene, i en pressemeddelelse og fortsætter:
“Selvom detailbranchen er inde i en verdensomspændende krise lige nu, så prøver vi at se mulighederne i lige så høj grad, som vi har øje for truslerne og at søsætte nye vækstinitiativer. Vi skruer op for ekspansionen af fysiske butikker, og om nogle få år har vi en målsætning om at have 100 butikker i Tyskland, mens målet er at gå fra 5 til 50 butikker i UK inden 2027. Dernæst udvider vi vores onlineforretning og sortiment og forventer at kunne åbne webshops på yderligere 8 europæiske markeder inden for det næste år, og vi har lige færdiggjort en detaljeret plan for, hvordan vi skal nå en halv milliard i e-com omsætning inden for de næste år.”
Nyt grafisk udtryk
Den første Søstrene Grene-butik åbnede under navnet Søstrene Grenes Økonomimarked, og den var placeret på første sal på Strøget i Aarhus. Navnet skulle både fremhæve prisniveauet og en stemning inspireret af de markedspladser, som særligt Sydeuropa er kendt for. Samtidig betød inflationen og energikrisen i 1970’erne, at de lave priser var essentielle for konceptets berettigelse.
”Selvom der er sket meget i årenes løb, så er der rigtig meget ved Søstrene Grene, der er helt som, det var ved grundlæggelsen. Vi arbejder meget med, hvordan vi kan forblive tro mod vores DNA og værne om det koncept, vores forældre grundlagde, men samtidigt forny os og følge med tiden,” siger Mikkel Grene og fortsætter:
“Vores forældre var forud for deres tid, da de introducerede en selvbetjeningsbutik i Aarhus i 1973, og siden er Søstrene Grene vokset til det univers, som vi kender i dag, og som vi er meget stolte af.”
Milepælen markeres blandt andet med et nyt grafisk udtryk i butikkerne og online samt særlige produktlanceringer i anledning af 50-års jubilæet.
Foto: Søstrene Grene