365DESIGN har taget en snak med søskendeparret, Anne og Kristina Laursen, der for kun et år siden tog springet ud i livet med opstart af egen virksomhed. Uden en webshop, men med fokus på et udvalgt forhandlernetværk, blev Specktrum klar til at indtage det danske interiørmarked den 1. januar 2018.

De to østjyske iværksættere, Anne og Kristina Laursen, er ikke bare søstre – de er også hovedpersonerne bag det nye danske interiørbrand Specktrum. Med en gennemtrængende passion for design, der har et individuelt udtryk og en personlig detalje, valgte de to søstre at tage springet ud i designerlivet for lidt over et år siden.

”Vi synes, at der manglede nogle produkter på markedet, der havde lidt kant og var unikke, men uden at man skulle betale en formue for dem. Derfor snakkede vi om, at vi gerne ville skabe noget, der var anderledes og som kunne skille sig ud, men stadig til fornuftige priser,” fortæller 21-årige Anne Laursen om hele tilblivelsen af Specktrum.

Virksomheden, der tilbyder alt fra glas og spisestel til lamper og møbler, fik sin officielle start den 1. januar tidligere i år. Men længe før det har søskendeparret leget med tanken om at starte egen virksomhed.

”Mange af vores design har været undervejs i to et halvt år. Så det er noget, vi har arbejdet på i lang tid,” fortæller Kristina Laursen, der med sine 26 år er den ældste af de to søstre.

Opstarten af Specktrum blev for alvor skudt i gang, da Kristina Laursen i marts sidste år valgte at forlade sit job som projektleder hos Siemens for udelukkende at fokusere på virksomheden.

”Jeg havde et fantastisk job hos Siemens, men lysten til at starte Specktrum blev større og større hos os begge. Vi kunne godt se, at hvis vi skulle nogle steder hen med det, så skulle det være nu – og så skulle vi fokusere 110 procent på det,” forklarer Kristina Laursen.

Foto: Specktrum

 

”Det var helt vildt”
Kun en måned efter fødslen af det nye Specktrum-brand deltog Anne og Kristina Laursen på Formland Spring 2018 i Herning. Det var første gang, at de to søstre var afsted med deres produkter, og oplevelsen af messen var ikke til at tage fejl af:

”Det var helt vildt!” udbryder Anne Laursen, som bliver bakket op af sin storesøster, Kristina Laursen:

”Jeg synes, at det gik over al forventning. Vi havde ikke rigtig nogen målsætning inden messen, for det er svært at vide, hvad man tør håbe på. Men jeg synes folk tog rigtig godt imod os.”

Inden Formland-messen havde søskendeparret kun én forhandler i Danmark. Nu er søskendeparret oppe på 21 forhandlere på dansk grund, og de har allerede taget hul på udlandseventyret. For udover forhandlerne i Danmark, så er Specktrum også på vej ind på det svenske marked, hvor de har tre forhandlere. Næste step er det norske marked, hvor de to søstre har indgået et samarbejde med en agent, som, de mener, passer til deres stil, og som deler de samme visioner og drømme.

Foto: Specktrum

 

En hjemmeside uden webshop
I en tid, hvor e-handel vinder frem, har Specktrum valgt ikke at forhandle sine varer gennem egen webshop. I stedet har søskendeparret rettet fokus mod forhandlerne, som de ønsker at opbygge en relation og et samarbejde med.

”Hvis vi havde en webshop, hvorfor skulle slutbrugerne så ikke bare købe produkterne gennem os i stedet for at købe fra forhandlernes hjemmeside eller i deres fysiske butikker?” spørger Anne Laursen og fortsætter:

”Vi ser det lidt, som om vi tager forhandlernes salg, hvis vi har vores egen webshop – og det ønsker vi ikke at gøre. Det har hele tiden været vores ide at etablere et godt samarbejde med forhandlerne, og derfor sælger vi ikke selv vores produkter. Vi ønsker i stedet at støtte op om vores forhandlernetværks aktiviteter.”

Det er vigtigt for Specktrum at opretholde et godt og stærkt forhandlernetværk. Derfor er de to søstre også opmærksomme på at vælge forhandlere, som passer godt sammen. Det kan så betyde, at man bliver nødt til at afslå en stor ordre.

”Vi var i en situation på Formland, hvor vi blev nødt til at sige nej til nogle forhandlere. De ville gå i en anden retning end os, og selv om det havde været et lækkert salg, så bliver vi nødt til at tænke på vores andre forhandlere. Det vil skade dem på længere sigt, hvis vi starter et samarbejde med en forhandler, som vil gå i en helt anden retning, end det vi ønsker med vores brand,” forklarer Kristina Laursen.

Foto: Specktrum

 

Livet som søskende og forretningspartnere
”Jeg tænker aldrig over, at det er min søster, som jeg arbejder sammen med. Men jeg synes, at det er nemmere, for hvis der er noget som trykker en af os, så siger vi det til hinanden, og så er det ude af verden,” siger Anne Laursen, mens hun kigger på sin storesøster, som følger op ved at uddybe deres gode samarbejde:

”Anne og jeg har altid haft et rigtig godt søskendeforhold. Specktrum er mit barn, men det er også Annes barn. Vi deler den samme passion, og det kan være svært at finde andre, som har det på samme måde. Jeg kan ikke umiddelbart se, at jeg skulle gøre det her med nogen anden,” fortæller Kristina Laursen, som ikke oplever nogle større udfordringer ved at være søskende og forretningspartnere.

Søskendeparret har meget forskellige kompetencer, og de har derfor valgt at opdele arbejdsopgaverne mellem dem. Mens de er fælles om design og indkøb, så tager Anne Laursen sig mest af det grafiske og logistikken, og Kristina Laursen varetager i højere grad regnskabsdelen.

Som søstre, unge, og ejere af egen virksomhed kan man møde skepsis fra nogle kanter. Det har det unge søskendepar da også mødt. Men det er ikke noget, som går dem på.

”De eneste, der kan ændre på den opfattelse, er Anne og jeg. Vi er bare nødt til at holde snuden 100 procent i sporet, og give alt hvad vi har,” fortæller Kristina Laursen.

Foto: Specktrum

 

Vi ses på Formland Autumn
Specktrum har valgt at gentage succesen fra februar og drager derfor afsted mod Formland Autumn til august. Og de vil allerede nu gerne love, at de tager nogle helt nye produkter med.

”Vi har ikke penge til at få alle vores produkter i produktion med det samme, men vi har en god designmappe derhjemme, som vi løbende åbner op for,” fortæller Kristina Laursen, der samtidig løfter sløret for, hvilke produkter man snart kan se fra de to søstre:

”Der kommer blandt andet nye vaser, spejle, puder, lamper, lysestager, og nye farver til vores hatteæsker,” siger hun.

Udover at gøre sig klar til Formland-messen, så arbejder søstrene også på at færdiggøre deres showroom ’The house of Specktrum’ i den østjyske by Østbirk nær Horsens. Showroomet kommer til at indeholde hele Specktrum-sortimentet, og søskendeparret forventer, at det står klar i løbet af april.

Foto: Specktrum