Fødevaretrends
Sammenholdskøkkenet —5 food trends
Hanne Harbo, som er strategisk foodplanner, fortæller om 5 fødevaretrends, hvor coronakrisen har indflydelse på vores madvaner.
Skrevet af Hanne Harbo, Strategisk Foodplanner, Partner hos Nørgård Mikkelsen Reklamebureau
Med corona blev køkkenet pludselig et vigtigt tilflugtssted, hvor vi har transformeret bekymring til tryghed og hygge. Et sted, hvor vi har holdt sammen med de få, men vigtige personer, vi måtte være sammen med. Corona har givet os nye indkøbsvaner, og det hjemmelavede måltid fra bunden har fået en renæssance på rekordtid, samtidig med at vi har købt lækker takeaway som aldrig før. Samtidig er sundheden gået fra vigtig til kritisk. Kort sagt det, der ikke kunne ske, skete for os kollektivt. Strategic Foodplanner Hanne Harbo fremhæver 5 fødevaretrends, hvor coronakrisen har indflydelse på vores madvaner.
Adventure Eating
Da coronakrisen ramte, blev oplevelsesmaden i form af udespisning sat totalt på pause. Nedlukningen fik os til at købe takeaway og spise-ude-hjemme mere end nogensinde.

OplevelseskulturGlobal madFremmed madMadmodUp trade vs. enkelthed
Think Twice
Bæredygtigheden fik en ny dimension med corona. Nu handler det også om en bæredygtig livsstil knyttet til krop og sundhed helt konkret.
BæredygtighedMad med meningCirkulær økonomiBevidste valgAt tage ansvar

Vitality Food
Før var sundheden vigtig. Nu er den kritisk, hvis man vil holde sig fri af coronaens favntag. Funktionaliteten i fødevarer har fået en helt ny dimension. Vi vil se masser af produkter, som styrker immunforsvaret

Funktionaliteten i fødevarerPersonlige sundhedsstrategierPerformance og immunforsvarHolistisk, balanceret sundhedSikker sundhed
Modern Authentic
Tid i køkkenet har sat gang i lysten til at lave mad fra bunden. Vi behøvede ligesom ikke så mange convenience-produkter. Klassikerne fik et tvist, og hjemmebagning med surdej skabte stor begejstring.
Livretter får comebackTryghed ved det kendteVi genopfinder retterVelkendt, autentisk og troværdigtI min komfortzone

Hood Food
Coronaperioden har fået en ny form for patriotisme til at blomstre frem og sat turbo på salget af lokale varer.
