Køkkenbrands udvider, ny dansk designuge og dansk-japansk samarbejde

I ugens korte nyheder kan du læse om fremgang og udvikling for to danske køkkenvirksomheder, om den nye designuge i smilets by, Aarhus Design Week, og om et designsamarbejde mellem et brand, en butik og en kunstner.  


Hver uge samler 365DESIGN op på ugens korte nyheder og giver et overblik over, hvad der rører på sig i designverdenen


Nordjysk hovedstad får nyt køkkenstudio

I den nordjyske hovedstad Aalborg slår Uno Form dørene op til et næsten 200 kvadratmeter stort køkkenstudio. Det nye showroom åbner i Inivta-butikken ved City syd, hvor Uno Form præsenterer sin kollektion i form af fem køkkener, tre badeværelser og en garderobe. Køkkenforhandler i Invita Aalborg Tommy Jacobsen fortæller:

”Uno Form og Invita er selvstændige køkkenvirksomheder i den samme koncern, og de matcher hinanden rigtig godt. Begge brands henvender sig til forbrugere med høje krav til kvalitet og nytænkte løsninger. Jeg er sikker på, at én plus én i dette tilfælde giver tre”

Butikken skal styres af køkkensælger Henrik Karstens Johansen, som i mange år har været butikschef og selvstændigt solgt køkkener for Uno Form.

Den nye butik er netop åbnet og klar til at tage imod kunder.

Foto: Uno Form
Svane Køkkenet udvider i Norge

Som følge af markant vækst hos de nuværende seks butikker i Norge åbner Svane Køkkenet nu to butikker i henholdsvis Drammen og Trondheim, og planlægger at åbne yderlige 8-10 butikker på det norske marked.

”Nordmændene er begejstrede for vores danske køkkendesign, og Norge står derfor højt på listen over de markeder, hvor vi ønsker at ekspandere. Vi har kig på 8 til 10 byer, hvor vi ønsker at etablere Svane Køkkenet, når vi finder de rigtige forhandlere,” siger adm. direktør, Ole Lund Andersen, fra køkkenkoncernen TCM Group A/S, der står bag blandt andet Svane Køkkenet, i en pressemeddelelse.

De to butikker slår dørene op i henholdsvis efteråret 2018 og primo 2019 og bliver to vigtige led i den strategiske plan for den norske del af Svane-kæden. En fremgang på knap 10 procent fra 2017-2018 på det norske marked er en klar motivationsfaktor ofr Svane-kæden til at geare endnu mere op på væksstrategien.

De to butikker skal indrettes efter det danske shop-koncept, men tilpasset de lokale forhold.

Foto: Svane Køkkenet
Aarhus’ første designuge

Den 23.- 30. august løb Aarhus’ første designuge, arrangeret af Business by Design, Designsalon og Design Denmark, af stablen. Aarhus Design Week præsenterede en udstilling, hvor gæster kunne opleve produkter og cases fra 31 lokale designere.

Åbningen af Aarhus Design Week blev afholdt på Salling Rooftop, hvor direktør i Business by Design, Daniel Astola, var glad for at skulle afholde eventet netop på denne lokation:

”Det er vigtigt for Aarhus Design Week, at udstillingen når langt ud og får et stort publikum. Derfor er vi meget glade for, at det kunne lade sig gøre at afholde begivenheden på Salling Rooftop, der er et af byens absolut smukkeste rum. Vi arbejder lige nu på en række spændende tiltag, der kommer til at betyde maksimal eksponering af vores udstillere og producenter. Det har været helt oplagt at lave dette arrangement i tæt samarbejde med Designsalon og vores søsterorganisation Design Denmark, og dermed styrke designalliancen i vest Danmark.”

Det er ambitionen, at Aarhus Design Week skal blive en årlig tilbagevendende event, der showcaser regionens talenter inden for design og inonovation. Fokus for arrangørerne bag Aarhus Design Week har været på at få design endnu bredere ud.

Foto: Aarhus Design Week
Samarbejde mellem Moebe, Stilleben og Yu Nagaba

Torsdag den 30. august lancerede Moebe sin første limiterede udgave af rammen Frame, som er lavet i samarbejde med Stilleben og den japanske kunstner Yu Nagaba. Printet Tokyo Still Life er designet af Yu Nagaba, og er hans fortolkning af stilleben, den europæiske tradition for udstilling af ikke levende objekter.

Den limiterede ramme er højrød designet til at matche den eneste farve i Tokyo Still Life, hvor den røde farve optræder som et stempel med nummer, år og udgivelsessted.

”Farver er nogle meget emotionelle og personlige ting for os og er et godt tillæg til vores ellers diskrete univers. Tokyo-udgaven er det første og meget vigtige skridt for os i åbningen af helt nye dimensioner af Moebe-universet, ” siger Martin de Neergaard Christensen, designer og partner hos Moebe.

Den limiterede ramme og printet lanceres i Stillebens nye pop-up butik i Tokyo, som det eneste sted, hvor de limiterede udgaver kan købes.

Foto: Moebe