Dansk børnebrand er i Københavns Byret dømt for fejlagtig markedsføring. Dommen er den første af forventeligt mange. 

’Made from BPA free ecofriendly PVC’ og ’#ecofriendly’. Sådan lød beskrivelserne på Instagram, Facebook og egen hjemmeside, da børnebrandet Liewood introducerede sine nye baderinge i sommeren 2020. Baderingene blev altså markedsført som værende miljøvenlige. Men nu har Københavns Byret idømt Liewood en bøde på 25.000 kroner, da PVC er et miljøskadeligt produkt.

”Det er skadeligt for både den grønne omstilling og for den enkelte forbruger, når virksomheder markedsfører deres produkter som mindre skadelige for miljøet, end de i virkeligheden er. Forbrugere skal kunne stole på virksomhedernes oplysninger om produkter,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Den første dom af mange

Forbrugerombudsmanden har hidtil givet en del indskærpelser til virksomheder for greenwashing. Men det er formentlig slut nu. For i sidste uge meldte Christina Toftegaard Nielsen ud, at hun vil begynde at politianmelde virksomheder for netop greenwashing. Der har eksisteret retningslinjer for området siden 2011, så virksomhederne kan ikke været overraskede over meldingen.

I skrivende stund er Forbrugerombudsmanden i gang med behandling af 40 konkrete sager, der snart vil blive afgjort.

Foto: Liewood