Retail trends og møbelbranchens udfordringer i fokus på Erhvervsakademi Aarhus

Til det halvårlige netværks- og inspirationsmøde på Erhvervsakademi Aarhus deltog CEO hos Holmris B8, Henrik Holmris, og CEO og trendforsker, Louise Byg Kongsholm, hos pej gruppen til en snak om de nyeste retail trends, forbrugeradfærd og udfordringer i møbelbranchen.

Torsdag den 12. september 2019 afholdte Erhvervsakademi Aarhus sit halvårlige netværks- og inspirationsseminar, hvor i alt 160 studerende og erhvervsfolk med interesse for møbel- og interiørbranchen var mødt op.

Aftenen bød blandt andet på foredrag, hvor deltagende kunne høre Henrik Holmris fortælle om Holmris B8s vokseværk, hvilke udfordringer og tendenser han oplever i møbelbranchen, samt hvilke tendenser han mener, der præger samtiden.

 

Holmris B8 fokuserer på strategi

Selv om Holmris B8 har været igennem en spændende periode med opkøb de sidste ti år, er det tid til en konsolidering, da en vækst fra 60 mio. kroner til 1,1 mia. kroner på så kort tid sætter sine spor. Henrik Holmris talte blandt andet om, at virksomheden har haft svært ved at levere de rigtige varer til rette tid, og at Holmris B8 derfor nu har fire strategiske fokusområder:

  1. En god kundeoplevelse
  2. Den rigtige løsning til de rigtige kunder
  3. Processer, systemer og data
  4. Ledelse, organisation, kultur og IT.

Han fortalte også, at en af møbelbranchens store udfordringer er at navigere i de mange muligheder, som teknologien giver – for hvordan udvælger man, hvad der er rigtigt at fokusere på?

 

Forbrugeren vil have convenience

Forbrugeren lider af beslutningstræthed og det trendrigtige svar hertil er, at virksomhederne kan reducere udvalget, så forbrugerene stilles over for færre beslutninger – også kaldet anti choise eller no choise.

Henrik Holmris fortalte på seminaret, at virksomheden anvender et QR-label på hvert møbel. På den måde kan deres facility management-afdeling spare tid og indhente oplysninger om møblet. Det betyder, at erhvervskunder køber optimering, og forbrugeren køber mere tid. En løsning, der stemmer godt over ens med forbrugerens evige søgen efter tid, som en af samtidens største tendenser.

Ifølge trendforsker og CEO ved pej gruppen Louise Byg Kongsholm er der syv grundlæggende forbrugerbehov, hvoraf særligt én af disse behov kan overføres til møbelbranchen, nemlig convenience. Hun påpegede til seminaret, at vi dagligt har mere end 60.000 tanker og træffer mere end 2.000 beslutninger. Forbrugeren betaler derfor gerne mere for en vare for at spare tid i hverdagen.