Efter et år uden messe var der stor begejstring over endelig at kunne mødes i branchen – både hos de unge iværksættere, de garvede udstillere og de besøgende på Formland.

Udover tjek af coronapas ved indgangen og andre corona-hensyn var den 74. udgave af Formland tilbage i topform efter et helt år uden messeaktivitet. På åbningsdagen den 19. august kl. 9.00 slog messen dørene op for de mange besøgende, som hurtigt fyldte de 10 messehaller og summede rundt hos de 412 udstillere.

Ikke kun udstillerne og de besøgende havde glædet sig til endelig at kunne mødes ansigt-til-ansigt igen. Også arrangøren MCH Messecenter Herning havde set frem til at få gang i messehallerne efter et år, hvor al aktivitet i messecenteret har været lukket ned grundet Covid-19-restriktioner.

”Dagen i dag er helt særlig for os alle i MCH. Den første messe i et helt år. Vi er tilbage. Og tilbage er også det personlige møde – det rigtige fysiske møde, der gør en forskel og skaber den menneskelige relation. Det er jo derfor, I er her. For at kunne mødes med kunderne ansigt til ansigt. Sammen vil vi skabe et vendepunkt for det personlige møde – et vendepunkt, der genstarter messerne her i MCH,” sagde Georg Sørensen, adm. direktør i MCH A/S, i sin åbningstale.

Projektleder på Formland Flemming Andersen var yderst tilfreds med messens førstedag, der var præget af mange besøgende:

”Først og fremmest er det fantastisk, at vi kan byde velkommen til over 400 udstillere efter en tid med usikkerhed grundet corona. Dernæst er vi glade for, at så mange har valgt at aflægge Formland et besøg på åbningsdagen – besøgstallet har oversteget vores forventninger,” fortæller han.

Ifølge trendforsker hos pej gruppen, Louise Byg Kongsholm, var det på åbningsdagen tydeligt at mærke den store begejstring for igen at kunne mødes fysisk.

”Coronatiden har lært os, at vi vitterligt har manglet det fysiske møde, og at det er ekstremt svært at bygge relationer op og skabe nye uden at mødes fysisk. Her på Formland føles det lidt som om, det er køer, der er blevet lukket ud på græs. Der er vild aktivitet, og folk er superglade for at komme ud,” forklarer Louise Byg Kongsholm.

 

Fuld fart fra start 

For første gang var det tyske brand Blomus at finde på Formland. Tidligere på året fik brandet tilknyttet det danske agentur Øster Agentur med agenten og branchemanden Kristian Østerballe, og timingen til at udstille på Formland var derfor den rette netop nu.

”Blomus er et stort internationalt brand, men det er ikke så kendt i Danmark. Det skal vi nu lave om på. Vi har allerede fået nogle danske forhandlere, men vi vil gerne bredere ud, og derfor har vi valgt at udstille på Formland,” forklarer Kristian Østerballe, der i løbet af åbningsdagen havde travlt med masser af besøgende på standen.

Kollektionen fra Blomus er delt ind i fire produktområder: Taste, Home, Spa og Garden og henvender sig især til design- og livsstilsbutikker, som Kristian Østerballe ser frem til at møde på messen.

Blomus’ stand

Også hos Broste Copenhagen, der modsat Blomus har deltaget på Formland et hav af gange, var førstedagen på messen præget af masser af summen på standen.

Brandet har de seneste år været på en rejse, hvor kollektionens udtryk er blevet strammet op og nu følger tidens trends og farver med et mere tydeligt dna. En rejse, som for alvor fik et skub fremad, da designer Kristina Dam kom med på holdet for halvandet år siden.

”Vores brand er blevet mere ’on trend’ og følger de tendenser, som rører sig inden for indretning. Vi har set frem til Formland og til at vise både eksisterende og nye kunder vores univers – især har vi glædet os til at møde de jyske kunder, som vi ikke så ofte møder med vores placering på Sjælland,” fortæller Karina Pedersen, PR & Kommunikation Specialist hos Broste Copenhagen.

Den næste brancheevent, som Broste Copenhagen ser frem til, er 3 Days of Design i København, hvor brandet er med på Formlands Design Camp.

Broste Copenhagens stand
Plads til de nye i branchen

I iværksætterområdet Creators Community, som dette år er rykket fra Spring- til Autumn-messen, kunne Formland præsentere 46 udstillere.

Alt fra møbler, accessories og lamper blev vist frem for de besøgende. Et af de nye brands i branchen, der har meldt sig til Creators Community, er Wabi Sabi Nordic.

Brandet er stiftet af Stine Rosgaard, der skaber minimalistiske design af natursten – blandt andet af upcyclet marmor, kalksten og onyx – på sit værksted og i sit showroom i Aarhus.

Stine Rosgaard startede sin virksomhed under coronakrisen, hvor hun har brugt især Instagram til at generere salg via sin webshop. Nu er tiden kommet til at tage næste skridt, fortæller hun:

”Jeg er nu klar til at komme ud og præsentere, hvem jeg og Wabi Sabi Nordic er. Jeg håber, at jeg på Formland kan få en masse gode kontakter og få nogle forhandlere, så jeg kan komme endnu længere ud med mine produkter.”

Drømmen for Stine Rosgaard er at få sine borde, vaser og knager ud i nogle af de store møbelhuse, og hun håber, at Creators Community kan være springbrættet.

Wabi Sabi Nordics stand i Creators Community
Flere priser blev uddelt

Først på dagen skulle prisen ’Product of the year’ uddeles. Prisen gives af udvalgte influencers, der udvælger et produkt blandt messens deltagere. Denne gang var det Mumutane, der løb med prisen for sin serie af puder.

Senere på dagen kom turen til overrækkelsen af iværksætterprisen Creators Community Design Award. Vinderen blev Aya&Ida for deres bæredygtige drikkeflasker.

Med prisen fik vinderen et hædersbevis, en check på 50.000 kroner samt en stand på Formland Spring 2022.

Formland Autumn afholdes fra den 19. til den 22. august 2021.