Den første aarhusianske event for interiør– og designbranchen, Aarhus Design Hub, er slut for denne gang. Vi ser tilbage på en veloverstået event sammen med Bine Malund Lind, der både var med som deltager og arrangør.
Som det er med de fleste nye ting, må man se tilbage og vurdere: Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? 365DESIGN har talt med med en af ophavskvinderne bag projektet, Bine Malund Lind, både før, under og efter Aarhus Design Hub for at høre, hvordan det skulle gå, går og gik.
Eventen blev først for alvor en realitet i juni 2022 med kun fire måneder til afholdelse og en sommerferie i midten. Flere af de deltagende brands havde deltaget på 3 Days of Design og var alle vilde med det. Men som Klaus Jorlet fra We do Wood fortæller, så er man som jysk brand nødsaget til at deltage på en hub, blandt mange andre brands. Der kan man godt føle, at man nemt forsvinder i mængden. Der var da heller ikke langt fra tanke til handling, da det først blev sagt højt: Aarhus har brug for sit eget brancheevent for interiør og design. Med de tre brands: We do Wood, Stoff Nagel og Aytm som bannerførere blev Aarhus Design Hub stablet på benene på rekordtid.
“Aarhus er Danmarks næststørste by, og i dag er der ikke nogen form for fælles messe eller mødested for interiør og design. Men Aarhus har dygtige designbrands, der udspringer herfra, og ikke mindst fantastiske designbutikker. Vi ser det derfor som helt naturligt, at Aarhus får sit eget brancheevent, og forhåbentligt bliver det en årlig succesfuld begivenhed, hvor vi aarhusianske virksomheder får mulighed for at vise vores egne showrooms frem,” lød det fra Bine Malund Lind, ejer af brandet Stoff Nagel, da 365DESIGN talte med hende et par uger før eventen.
Når musikken spiller
Aarhus Design Hub foregik den 1. og 2. september 2022. De indbudte var primært indkøbere, presse og influencere. 365DESIGN mødtes med Bine Malund Lind i Stoff Nagels og Ester & Eriks fælles showroom på Frederiksbjerg. Her fortalte hun, at inspirationen tydeligt kommer fra 3 Days of Design, men det endelige skub ud over rampen kom efter et kundeevent, hvor Stoff Nagel-holdet gav den fuld gas, men oplevede, at det alligevel var svært at tiltrække nok og de rigtige folk til eventet. Og netop drømmen om at tiltrække de rigtige folk er også et af de vigtigste succeskriterier for Bine Malund Lind til Aarhus Design Hub.
“Vi har oplevet stor opbakning, og der har været flere tilmeldte, end vi havde turdet håbe på, men vi har været for sent ude, og det vidste vi også godt på forhånd. Det er jo ikke slutkunderne, vi har satset på at nå ud til, det er indkøberne, stylister og arkitekter, og det er heldigvis også dem, der har tilmeldt sig,” siger Bine Malund Lind.
Vi er klar til næste år
Her knapt en uge efter Aarhus Design Hub har 365DESIGN haft fat i Bine Malund Lind igen for at høre, hvordan det reelt set gik. Og det er en meget glad ophavskvinde, der tager telefonen.
“I forhold til at det er første gang, så er jeg SÅ glad. Dem jeg har snakket med er meget tilfredse og har haft en god oplevelse. Jeg synes, at der var et godt flow i besøgende. Det var nogle gode besøgende, der forstod konceptet,” fortæller Bine Malund Lind.
I næste uge skal de deltagende brands mødes og evaluere eventen. Samtidig skal de vurdere, om der skal lægges kræfter i at gentage projektet i 2023. Men ifølge Bine Malund Lind skal der gå meget galt for, at det ikke kommer igen næste år.
“Vi har allerede fået tilsagn fra mange om, at de gerne vil deltage igen næste år, og vi har også en liste over andre lokale brands, der gerne ville have været med i år, men hvor det simpelthen ikke kunne nås i forhold til timingen,” siger Bine Malund Lind.
Hvis Aarhus Design Hub vender tilbage til næste år, hvad alt tyder på, at det gør, så bliver ambitionerne skruet op, for i år blev der skabt et flot event med ganske kort forberedelsestid:
“Vi kan meget mere med lidt ekstra tid,” afslutter Bine Malund Lind.
Foto: Aarhus Design Hub