Verdens største retailmesse åbner snart dørene. Der er sket meget siden sidste messe for tre år siden, men Messe Düsseldorf er klar med både større udstillerområder og et fuldt oplægsprogram med nyt fra retailverdenen.
Hvad end man er på udkig efter fremtidens mannequin med en specifik kropsbygning og etnicitet, dankortterminal eller butiksbelysning, burde det være muligt at finde det i Düsseldorf til Euroshop-messen, som afholdes hvert tredje år.
Den næste messe finder sted fra den 26. februar til den 2. marts 2023 i Messe Düsseldorf. Og regner man baglæns til den seneste Euroshop, kommer man frem til, at den foregik mindre end en måned før, at Danmark lukkede ned til første lockdown.
“Vi har skullet forholde os til en helt ny verden. Corona, lockdown og nu krigen i Ukraine, energikrise og inflation har endnu en gang vendt rundt på, hvordan vores messe kommer til at foregå. Det er ikke bare en ‘new normal’. Det er en ‘ny verden’,” fortæller Elke Moebius, der er direktør for Euroshop.
Eksempelvis plejer de russiske udstillere at have et stort udstillerområde. Samtidig har man måttet tænke i alternative løsninger til den ekstremt store udstilling af køle- og fryseløsninger, da energipriserne pludselig har været en faktor, der skulle medregnes.
121.536 m2 udstillerområde
Det er ikke for sjov, når Elke Moebius siger, at man bør afsætte minimum to dage til at besøge Euroshop.
“De fleste besøgende har et enkelt eller måske to retailområder, der interesserer dem professionelt, men som private forbrugere er det bare spændende at gå rundt og kigge på udstillingerne,” siger Elke Moebius.
Den kommende messe er opdelt i otte områder, eller dimensions som de kalder det ved Euroshop:
- Lighting er en faktor for alle retailere og derfor altid et velbesøgt område.
- Shop fitting, store design & visual merchandising er messens oprindelige dna og er stadigvæk messens absolut største område.
- Material & surfaces er et nyt område med fokus på loft og gulv og henvender sig særligt til arkitekter og designere.
- Food service equipment er et område, der bliver mere og mere populært, da mange retailere implementerer eksempelvis et lille cafehjørne i butikken.
- Refrigeration & energy manangement er messens næststørste område. Her kan man se alt med køl og frys.
- Expo, event & marketing oplever også en stigende interesse, da vigtigheden vokser i branchen.
- Retail management dækker over skiltning, hvor digital skiltning i særdeleshed vinder indpas.
- Retail technology er det absolut hurtigst voksende område. Faktisk forventer Euroshop, at dette område i fremtiden vil blive messens største. Den repræsenterer eksempelvis selvbetjeningskasser og automated stores.
Skulle man ikke få nok indtryk ved blot at besøge udstillere og stande, så er der et fuldt program af talks og oplæg fordelt over dagene på både engelsk og tysk, der simultantolkes. Alle oplæg er gratis.
Foto: Euroshop