365DESIGN retter spotlyset mod det nye brand Klejn&Strup, som for første gang nogensinde skal vise sine håndlavede vægdekorationer over for branchen til Formland.
Som optakt til Danmarks største interiør– og designmesse Formland sætter 365DESIGN løbende fokus på spritnye og interessante udstillende brands.
I denne artikel kan du læse om designbrandet Klejn&Strup, der tilbyder unikke, håndlavede vægdekorationer designet og udført af designer og stifter Janni Klejnstrup Olesen.
Hvor lang tid har brandet eksisteret, og hvordan er det startet?
Klejn&Strup er så nyt et brand, at det knapt er lanceret. Min hjemmeside www.klejnogstrup.dk stod klar den 23. december 2017, og jeg har endnu ikke kunder i mit kundekartotek.
Klejn&Strup tog sin form på et tidspunkt i mit liv, hvor jeg efter 15 år som designer inden for tekstilindustrien følte mig drænet. Jeg havde mistet troen på min egen kreativitet i en branche, hvor der som designer ikke er plads til at være innovativ. Klejn&Strup er skabt med følelser, og min genfundne lyst til at skabe kom ud af en klump ler. ’Hvad øjet ser’ er små unikke keramiske kunstværker i mit koncept, som er udgangspunkt for formsproget og tanken i at arbejde tredimensionelt med ophæng til væggen.
Hvad kendetegner dit design?
Mit koncepts visuelle særkende er at fusionere serieproduktion med gamle håndværksmæssige færdigheder. For mig ligger det unikke i hænderne på mennesker. De små skønhedsfejl, der opstår i håndarbejdet, er med til at give hvert enkelt af mine produkter sit eget unikke særpræg.
I sin enkelthed har jeg skabt et koncept med afsæt i dekoration til væggen. Med udgangspunkt i det tredimensionelle vil jeg vil gøre op med opfattelsen af, hvad man kan hænge op på væggen. Jeg har haft fokus på at skabe nye produkter som erstatning og supplement til plakater i ramme.
Læs også: To designstudier skal indrette på Formland
Selected By er et nyt initiativ på Formland. Her viser ti udvalgte influencers deres bud på de ti produkter blandt messens udstillere, som, de mener, omfavner tidens trends. Jeg er glad og stolt over, at jeg har fået mit produkt Tryllebundet udvalgt til at blive udstillet på Selected By-området foran Hal E.

Hvorfor har du valgt at udstille på Formland?
Jeg har ofte besøgt Formland, men kendte ikke til Creators Community. Det gjorde min nabo, som arbejder hos MCH, mig opmærksom på i efteråret 2017. Da Formland ville være en fantastisk mulighed for mig for at blive set af en bred skare af indkøbere inden for interiørbranchen, var det oplagt for mig at ansøge om en udstillerplads på Creators Community.
Hvad forventer du at få ud af at deltage?
Jeg har en forventning om at få mine produkter og koncept helt ind under huden. At stå face-to-face med kunder, sælge mit koncept ind og få ris og ro. Hvorvidt det er realistisk at få ordrer, ved jeg ikke, men jeg håber at få en masse navne i min lille sorte bog – kunder som jeg efterfølgende kan følge op på.
Hvordan har du forberedt dig til messen?
Som en del af Creators Community har jeg haft en mentor tilknyttet. Min mentor kom med masser af konstruktive input til, hvordan man agerer på Formland, hvad man kan forvente, hvordan man kan være proaktiv i forhold til kunderne og så videre.
Derudover har jeg haft sparring med en stylist, som har stylet mine produkter og skabt det kreative rum, som mine produktbilleder er taget i. Jeg har brugt hende til at få ideer til, hvordan jeg på seks kvadratmeter kan invitere kunder ind i mit kreative univers og vise mine produkter frem.
Læs også: Formland Spring med flere nye tiltag
Den mentale forberedelse er stadig en rejse, som jeg er på. Jeg har en stærk tro på mine produkter, men jeg er meget bevidst om, at min svaghed ligger i fysisk at få produktet ud over rampen. Som kreativ ligger min styrke ikke i salget. I den forbindelse har jeg søgt en bred vifte af sparring. Blandt andet hos en god veninde, som startede op som selvstændig for fem år siden, og som lige præcis forstår, hvilke tanker jeg går rundt med inden min debut på Formland.
Jeg har også haft fat i ’optimisten’ – min svoger – som er en kanon sælger, og som lige præcis forstår at holde en peptalk, så jeg føler, at jeg kan gå på vandet. Derudover har jeg også snakket med ’realisten’ – direktøren for en større interiørvirksomhed – som jeg fandt i en bekendts netværk. Jeg bad om en god time af hans tid, hvor jeg fik fyret en masse spørgsmål af og fik konstruktiv feedback derpå.
Alt i alt har jeg gjort mig en masse tanker, forberedt mig så godt jeg kan, har produkterne på lager og er ved at være klar til at vise Klejn&Strup til offentligheden.
