Under Formex-messen i Stockholm kunne de besøgende på Kählers stand blandt andet opleve helt nye lamper og figurer. Messedeltagelsen skal give anledning til at møde eksisterende som nye kunder og ikke mindst opbygge brandet yderligere i Sverige.        

På Formex’ åbningsdag summede det af liv på Kählers stand, der var fyldt med et væld af både velkendte og nye produkter. På standen mødte 365DESIGN Kristina Kousgaard Sørensen, PR & Communication Manager, som fortalte om alle produktnyhederne og brandets deltagelse på den svenske messe.

Blandt nyhederne var tre helt nye serier: En række skulpturelle lamper lavet i samarbejde med keramiker Turi Heisselberg, fem forskellige figurer i serien Character lavet i samarbejde med billedhugger Malene Bjelke, samt vaseserien Kabell designet af tekstildesigner Susanne Schjerning. Derudover kunne de besøgende også for første gang se og røre ved det nye Hammershøi julestel, hvor intentionen er at give den traditionsrige jul et nutidigt tvist.

Mange af dette efterårsnyheder fra Kähler er skabt i designsamarbejder, og det er der en helt særlig grund til, forklarer Kristina Kousgaard Sørensen:

”Kähler har denne sæson bragt både helt nye kategorier og helt nye designere i spil, og som vi har haft tradition for helt tilbage gennem historien og op til nu, har vi også denne gang inviteret kreative ildsjæle indenfor til at være med til at skabe nye smukke design. Vores designsamarbejder er vigtige for os, når vi skaber fremtidige designklassikere, og som altid lader vi os inspirere af vores arv og historie, når vi skaber produkter til nutiden og fremtiden.”

Traditionen aktualiseres igen
Tilføjelsen af lamper og figurer er umiddelbart nye produktkategorier i Kählers sortiment. Men tager man de historiske briller på og kigger på Kählers produkter gennem tiden, har keramikvirksomheden, der blev etableret helt tilbage i 1838, haft en lang tradition for at fremstille både lamper og figurer.

”Historisk set har Kähler haft en stolt figurtradition med fremstilling af keramiske figurer og har gennem tiden samarbejdet med nogle af de største, danske kunstnere. Det er en stolt kunstnerisk arv, som gennem tiden er blevet opretholdt ved igen og igen at introducere kunstneriske og modige elementer, inspireret af fortiden og designet til nutiden,” forklarer Kristina Kousgaard Sørensen og fortsætter:

”Lamper er heller ikke en ny kategori for Kähler Design, som siden starten af 1900-tallet har lavet smukke, dekorative og funktionelle keramiske lamper. Kählers lange tradition for bordlamper har dog ligget stille de seneste mange år, og dette efterår giver vi traditionen nyt liv gennem samarbejdet med keramiker Turi Heisselberg omkring skabelsen af en ny serie af keramiske lamper. Den nye kollektion af lamper bringer Kählers historiske arbejde med lamper op i nutidens lys og fortolker virksomhedens stolte keramiske og kunstneriske arv på ny.”

De organiske og feminine former på lampeserien giver fod og skærm et samlet skulpturelt udtryk. På den måde arbejder den nye lampeserie godt i tråd med de lamper, som gennem tiden er lavet hos Kähler, pointerer Kristina Kousgaard Sørensen.

Brandopbygning på Formex
At tage på Formex-messen handler for Kähler om en blanding af at møde eksisterende kunder, brande sig og få kontakt til nye potentielle kunder. De primære besøgende er pressen samt eksisterende Kähler-forhandlere, som kommer forbi standen for at blive opdateret på nyheder og placere ordrer til julehandlen.

Kähler er stadig i gang med at opbygge sit brand i Sverige. Det er derfor vigtigt for Kähler at være til stede på Formex, som de anser for den vigtigste messe inden for design og interiør i Sverige.

”Det er også vigtigt os at vise kunderne bredden og alsidigheden i Kählers sortiment. Samtidig er der mange af Kähler-forhandlerne i Sverige, som er uafhængige design- eller møbelbutikker, der bruger Formex til at sammensætte deres sortiment og købe ind til den forestående sæson. Disse når vi bedst ud til ved at være på messen,” fortæller Kristina Kousgaard Sørensen.

Nyheder på Kählers stand på Formex

365DESIGN-redaktionen har besøgt Formex-messen som del af den officielle pressetur.