Formland lancerer en helt ny hal dedikeret til mode og accessories.

Når Formland åbner dørene i januar 2023, er det med flere væsentlige nye tiltag; messen reduceres fra fire til tre dage, messedagene løber fra søndag til tirsdag, der tilføjes en ny koncepthal med fokus på fashion og accessories samtidig med at messen har fået ny hjemmeside inklusiv et digitalt showroom for alle deltagende brands. Alle nye tiltag skal være med til at sikre messens fortsatte relevans for både brands og indkøbere.

”Messer er i en ombrydningstid, og de seneste års ekstra hurtige forandringer betyder, at vi som messe må ændre og tilpasse os hurtigere end tidligere. Med to messer om året skal der virkelig rykkes fra gang til gang, der skal ændres og tilføres noget nyt, så vi fremstår som en stærk platform,” forklarer Flemming Andersen, projektleder på Formland til 365DESIGN.

Ny hal med fokus på mode og accessories

Mode og accessories har altid været en del af Formland, men har ikke haft deres egen koncepthal. Det laves der nu om på, da Formland gennem flere sæsoner har oplevet stigende interesse fra flere brands, der ønsker at være til stede på messen i Herning.

”Flere livsstilsbutikker har både mode og interiør, og derfor ser vi en stigende interesse for at kombinere de to elementer på Formland,” fortæller Flemming Andersen.

Efter gode dialoger med både eksisterende og kommende udstillere inden for mode og interiør tilføjes der fra januar 2023 en helt ny ’Fashion & Lifestyle’-koncepthal. De dedikerede kvadratmeter skal både tilgodese udstillerne, der således indgår i et samlet område og får mere fokus samt de besøgende, der får et større udvalg i kategorierne mode, accessories, smykker med videre.

Nye oplevelsesuniverser og gamle kendinge

Der vil blive sat ekstra ressourcer af til at opbygge en inspirerende hal, hvor fokus er på mode og accessories. Samtidig rykkes messens populære Speak-Up-scene med foredrag, sparring med Danske Dekoratører samt en café også ind i den nye koncepthal. Designet af hallen er baseret på at skabe nye oplevelsesuniverser med en blanding af runde og firkantede stande, der fordeles rundt om Speak-Up og indbyder til mere dialog og interaktion.

”Med den nye koncepthal tilbydes et attraktivt nyt vindue til brands, der føler, de bliver for små eller drukner i mængden af udstillere på de store modemesser. Hallen er også perfekt til de brands, der allerede har en fod i begge verdener og således både har mode og interiør i porteføljen,” forklarer Flemming Andersen.

Blandt de nuværende udstillere er: Sissel Edelbo, Uldkompagniet, Nava Copenhagen, Urban Quest, CCDK, Coming Copenhagen samt en række udstillere, der normalt har stået i andre haller.

Til spørgsmålet om hvad forventningerne til den kommende og fremtidige messer er, svarer projektlederen:
”Jeg forventer et fortsat øget fokus på mode og accessories på Formland. Det har været en opadgående kurve i 3-4 år, og derfor øger vi også vores indsats de kommende år. Forhåbentlig vil man så kunne se, at udviklingen fortsætter med yderligere vækst. Med både mode og interiør på samme messe forstærkes oplevelsen af, at det er et samlet livsstilsunivers.”

Modebranchen bakker op om den nye modehal

Hos Dansk Mode & Tekstil er der glæde over det nye tiltag, der på ingen måde ses som en konkurrent til modemesserne i København.

”Set i lyst af de seneste års brancheglidning inden for mode, interiør og livsstil giver det rigtig god mening at dedikere flere kvadratmeter til mode og accessories i Herning. Mange livsstilsbutikker skelner ikke mellem de to universer og forsøger blot at ramme det rigtige miks af produkter til en målgruppe,” forklarer Thomas Klausen, direktør hos DM&T og fortsætter:

”Vi ser ikke den nye koncepthal med mode og accessories som en konkurrent til aktiviteterne under Copenhagen Fashion Week. Der er tale om en udvidelse af Formland i retning mod mere generel livsstil, ikke en ny modemesse i Herning.”

DM&T støtter op om Formland-aktiviteterne med at inkludere den del af modesegmentet. Opbakningen betyder blandt andet at DM&T selv deltager med et lounge-område i hallen og derved bidrager til at skabe dialog mellem modebrands og Formland.

”Der er en del brands i modesegmentet, som med fordel kan være udstillere på Formland. Enten på grund af størrelse, geografi, vareudvalg, målgruppe – eller blot ud fra et ønske om at nå nogle helt andre indkøbere,” slutter Thomas Klausen.

Spørgsmål til den nye hal og fokus på mode kan rettes til projektleder Flemming Andersen på [email protected] eller Thomas Klausen på [email protected]

Foto: Formland