Sika-Design, som er kendt for sine rattanmøbler, har gennem flere år været blandt udstillerne på Maison & Objet. Denne gang er virksomheden rykket ind i en anden hal med en ny og større stand.

På årets Maison & Objet-messe er kortene med stande blevet blandet, og de fleste brands er derfor flyttet over i en ny hal i forhold til tidligere.

Blandt de danske udstillere, som 365DESIGN talte med på messen, var der lidt blandede holdninger til det nye setup. De fleste brands var dog meget tilfredse med deres placering, og flere fremhævede, at det åbnede op for nye kunder, som de måske ikke ville have fået kontakt til med på deres tidligere placering på messen.

Hos danske Sika-Design er der tilfredshed med den nye placering, hvor brandet denne gang udstillede på en større stand end tidligere.

“Der har været godt fyldt op på standen alle dage med et utrolig godt kundeflow, så det har været en rigtig god messe for os,” fortæller Tobias Bjørk, som er Area Sales Manager hos Sika-Design, og tilføjer:

“Vi har forøget vores fokus på kontraktmarkedet, hvor vi blandt andet har lavet et særskilt kontraktkatalog, og vi håber, at vi her på messen kan få skabt kontakt til nye kunder inden for netop dette område.”

Tobias Bjørk forklarer, at de har fået mange komplimenter for standen fra kunderne, som er kommet fra et stort geografisk område, der spreder sig fra Frankrig og Europa generelt til USA og Asien.

Fra Sika-Designs stand på Maison & Objet

Rattan er dna’et
Når man bevæger sig rundt på standen hos Sika-Design, er man ikke i tvivl om, at rattan er dna’et hos den danske virksomhed. Her lyser nogle af dansk designs ikoniske klassikere op i det lyse og lette materiale, blandt andet italienske Franco Albinis berømte designsofa, Belladonna, samt stolen Paris, der var den første stol, som danske Arne Jacobsen tegnede.

“Vi er meget passionerede om materialet rattan, hvor vi ser os selv som førende i verden, men vi arbejder også med andre materialer i vores kollektioner, blandt andet materialet loom, som passer godt ind i retrostilen, der er meget populær i øjeblikket. Samtidig er det et meget slidstærkt materiale, som også egner sig godt til kontraktmarkedet,” siger Tobias Bjørk.

Læs også: Maison & Objet reportage: Woud satser på nye segmenter

Sidste år lancerede Sika-Design en interiørkollektion under navnet Atmosphere som et supplement til virksomhedens møbelkollektioner. Nøgleordet i Atmosphere-kollektionerne er hygge, hvor produktsortimentet, med blandt andet tæpper, puder, kurve, duftlys og lamper, skal være med til at skabe en hyggelig atmosfære i hjemmet.

“Det er vigtigt for os, at produkterne i Atmosphere-kollektionerne matcher vores møbelkollektioner, og derfor bruger vi lang tid på at udvælge de helt rette produkter med den rigtige Sika-Design-identitet. På den måde komplimenterer produkterne hinanden på bedste vis,” forklarer Tobias Bjørk.


365DESIGN-redaktionen har besøgt Maison & Objet-messen som del af den officielle pressetur.