På Maison & Objet er der travlhed på standen hos den danske møbel- og interiørvirksomhed Woud, som på få år har positioneret sig som en stærk spiller i branchen.

”Lørdag var lidt stille, men ellers har vi virkelig haft travlt her på messen, hvor der har været mange kunder fra Frankrig, som er vores næstbedste marked efter Danmark. Men der har også været en del kunder fra Holland, Belgien, Spanien, Italien og Schweiz,” lyder det fra en tilfreds Nicholas Koed, Marketing Manager hos Woud, da 365DESIGN besøger brandets stand på Maison & Objet.

Nicholas Koed fortæller, at der både har været eksisterende og nye kunder forbi standen, hvor Woud præsenterer en lang række nyheder. Faktisk er hele 80 procent af standen nye design fra det danske brand, herunder en helt ny outdoor-kollektion.

”Det er første gang, at vi viser vores ’Ray’ outdoor-kollektion frem, som består af 11 forskellige udendørsmøbler. Kunderne har taget rigtig godt imod outdoor-kollektionen, som giver os mulighed for at ramme et helt nyt segment. Vi har fået en virkelig god placering her på messen ved siden af nogle andre markante outdoor-aktører, så vi har haft mange interesserede kunder,” siger Nicholas Koed.

Et nyt prispunkt åbner op for nye kunder
Visionen hos Woud er at lave ’long lasting design’ med fokus på flot finish og høj kvalitet i alle produkter. Derfor har brandet valgt at lancere et lidt højere prispunkt for at tiltrække en lidt anden kundegruppe.

”Vores priser er på ingen måde stukket af, men vi vil gerne gøre os attraktive for et nyt segment. Vi vil gerne kunne tilbyde noget for alle, og i den forbindelse arbejder vi nu med fem overordnede grene: møbler, accessories, tekstil, belysning og outdoor,” forklarer Nicholas Koed og tilføjer, at Woud har mange kunder, som er begejstrede for den storytelling, som brandets univers bevæger sig omkring.

”Vi vil gerne gå lidt imod strømmen og bryde normen i forhold til, hvad andre gør. Det betyder, at vi tør at satse på nogle ting, og det tror jeg, at kunderne godt kan lide os for,” vurderer Wouds Marketing Manager.

Fra Wouds stand på Maison & Objet

Kontraktmarkedet i kikkerten
Hos Woud har de fra starten haft fokus på retail og særligt de fysiske butikker. Siden er onlinebutikkerne også kommet til, og nu rettes blikket så mod kontraktmarkedet.

”Det har været en bevidst strategi at starte ud med retail, men nu er vi klar til for alvor at sætte ind på kontraktmarkedet. I og med at vi har udvidet vores produktportefølje med en række nye produktkategorier, står vi også stærkere i forhold til at vækste inden for netop dette segment,” forklarer Nicholas Koed, som mener, at den internationale approach, som Woud har haft siden begyndelsen, har været en væsentlig faktor for den succesfulde rejse, som brandet er på.

Læs også: Maison & Objet reportage: Ferm Living inspirerer butikkerne

”Vi valgte fra starten at bryde med hele bølgen af ’Scandinavian design’ og i stedet forsøge at være mere internationale i vores udtryk og branding. Mange af de mere end 40 designere, som vi arbejder sammen med, er ikke danske, men kommer fra blandt andet Japan, Canada og Polen, hvilket også er med til at forstærke vores internationale stil og tiltrække de udenlandske kunder,” fortæller Nicholas Koed.


365DESIGN-redaktionen har besøgt Maison & Objet-messen som del af den officielle pressetur.