Den populære parisiske messe er netop overstået. Besøgstallet tangerede rekord, og antallet af danske udstillere nærmede sig 100. 365DESIGN har talt med to af de danske brands, der var med i Paris, og hørt om deres oplevelse af Maison & Objet.
2.300 brands fordelt over syv haller og 67.000 besøgende, hvoraf mere end 45 procent var internationale besøgende, er tallene fra dettes års vinterudgave af Maison & Objet. På messen i Paris kunne de mange besøgende opleve 96 danske brands blandt udstillerne, heriblandt Stoff Nagel og Nordlux.
Bine Malund Lind ejer Stoff Nagel, og hun havde en god oplevelse af messen, men er lidt tilbageholdende i forhold til at svare på, om messen var god eller ej, for det kan man først rigtigt svare på efter messen.
“Det er først to måneder efter, en messe er slut, at vi har et realistisk billede af, om messen reelt har været god.”
Det er første gang siden januar 2020, at interiørvirksomheden er med, så der er ikke noget ‘plejer’, når det kommer til Stoff Nagel og Maison & Objet.
“Der er for os sket den store forskel, at de har åbnet op til den nye hal 7, Signature, hvor de har lagt ekstra energi i at gøre oplevelsen omkring og i hallen ekstraordinær og eksklusiv. Noget de lykkedes rigtig fint med, og som gav os udstillere i hallen et fantastisk udgangspunkt før messens start. En af de væsentlige forskelle fra tidligere messer og til denne var diversiteten af de besøgende. Aldrig har vi oplevet så mange internationale besøgende fra så mange forskellige lande før,” fortæller Bine Malund Lind.
For Stoff Nagel-teamet oplevede de en velvillig og købelysten skare af indkøbere.
“Indkøberne var yderst interesserede i at indhente så meget viden som muligt på messen, og det var tydeligt at mærke, at de var glade for igen at deltage i et fysisk rum med os leverandører. Kvaliteten af kunderne var endnu højere end tidligere år. Men generelt er vores oplevelse, at kunderne af højeste kvalitet placerer deres ordrer efter messen. Det er netop derfor, at de næste par måneder bliver afgørende for opfattelsen af messen i sin helhed.”
Hos Stoff Nagel oplever de desuden, at indkøberne på de internationale markeder generelt er mere internationale i deres udsyn, når de er på udkig efter nye leverandører, og det er en fordel for den danske virksomhed, der har en væsentlig del af omsætningen i netop eksport. Det betyder også, at de har høje forventninger til fremtiden.
“Vi har høje forventninger på alle vores markeder – i særdeleshed på nye markeder. Vi har fået en fantastisk start på 2023 med en januar måned, der slår alle rekorder. Det er svært ikke at være positiv trods usikkerheden, der omgiver os. Min vurdering er, at vi er blevet bedre til at leve med usikkerheden og til tider se igennem den,” siger Bine Malund Lind, der både kommer til at satse på nationalt og internationalt i 2023.
Særligt fokus på Danmark
Foruden de 96 danske udstillere, der på hver deres måde har repræsenteret hjemlandet, har Danmark også været særligt repræsenteret gennem udstillingen ‘Circularity in Action’ – en installation med 12 danske udstillere, der designer med bæredygtige fortegn. Udstillingen er skabt af Dansk Industri, Creative Denmark, Vocast og kurateret af indretningsarkitekten Laurence Carr.
Dansk design er alment kendt for håndværk, kvalitet, funktionalitet og ikke mindst design til menneskelige behov og tidløse udtryk. Udstillingen fyldte 80 kvm og repræsenterede Danmark med Arboretum Design, August Sandgren, Brandt Collective, DK3, Matias Moellenbach, Motarasu, Mossroom Rugs, Natures Collection, Norr11, Nordlux, Readers Copenhagen og Skovshoved Møbelfabrik & Co.
Aalborgensiskse Nordlux var med på ‘Circularity in Action’ og havde blandt andet deres transportable lampe Bring med i udstillingen, som er lavet af genbrugsplastik fra vandflasker og restplastik fra andre produktioner.
“At være en del af en fælles udstilling gav dynamik og nye muligheder. Normalt står vi med en stand som er 100 procent belysning, men i kraft af, at vi var 12 brands med forskellige typer af produktkategorier, kom der nye nysgerrige leads, som normalt ikke ville besøge os. Det var en oplagt mulighed for at vise vores produkter i andre omgivelser, end vi normalt gør, og samtidig networke med de andre brands og ikke mindst kunderne,” fortæller Lone Bødker, der er Product Manager hos Nordlux.
Nordlux-holdet er generelt velbevandrede på både de nationale og internationale messer, og den parisiske messe skuffede ikke.
“Vi oplevede god aktivitet på standen – såvel vores egen som den danske udstilling. Der var et ønske om samarbejder og stor interesse for vores produkter fra de besøgende. Specielt fra kontraktmarkedet og indretningsarkitekter. Generelt var indkøberne meget velforberedte og virkede målrettede i deres søgning efter ny inspiration og produkter. Måske fordi de køber mindre til lager – og kun det de har brug for,” vurderer Lone Bødker, der fortæller, at Nordlux kommer til at satse endnu mere på de internationale markeder fremadrettet, selvom de allerede er tilstede på mere end 60 markeder.
Foto: Stoff Nagel & Visit Denmark