Stockholm Furniture Fair og Stockholm Design Week er i fuld gang. I år er der gjort ekstra meget ud af, at inkorporere Design Week-deltagerne på messen, og det er tydeligt, at de har gjort sig umage efter tre år med pandemirelaterede aflysninger. 

Det er tre år siden, at Stockholm Furniture Fair og Stockholm Design Week sidst fandt sted. Teamet bag sitrer af begejstring over endelig at være i gang efter den lange ventetid.

Det er tydeligt at mærke, at der er lagt store kræfter i at skabe to gode begivenheder. Den svenske koryfæ Jonas Bohlin har designet en bar på Stockholm Furniture Fair, og der er lavet flotte udstillingsområder, som er tydeligt afgrænsede og skaber inspirerende miljøer på messen. Eksempelvis The Nude Edition, hvor alle stande er opbygget i genanvendelige materialer, Greenhouse med nye, unge talenter og den finske pavillon med særligt udvalgte finske designtalenter.

Kilde: The Nude Edition, Stockholm Furniture Fair

Årets messe har flere førstegangsudstillere end nogensinde før. Derudover har de forsøgt at bevæge sig væk fra at være en svensk til en mere skandinavisk messe. Det betyder blandt andet, at der for første gang er blevet uddelt Scandinavian Design Awards i stedet for Swedish Design Awards.

“Vi skal samle skandinavisk design – dét er målet,” fortæller Hanna Nova Beatrice, der er projektleder på Stockholm Furniture Fair.

Hårde tider for messer

Stockholm står ikke alene med at have det svært for tiden. Meldingerne har været enslydende fra en lang række internationale messer. Det er svært at få booket standene, og indkøberne holder mere på pengene og handler mere strategisk. Det er svært at sige, hvorvidt det er en generel status for, hvordan det går med messelandskabet, eller om det i højere grad er et symptom på, hvordan vores samfund har det.

I Stockholm forsøger man at imødekomme tvivlerne, ved at Design Week og Furniture Fair er et fælles foretagende. Det betyder også, at de to events tiltrækker gæster, der besøger begge dele. Det giver deltagerne på de to forskellige events mulighed for at drage fordel af hinanden, så eksempelvis Design Week-udstillerne med egne showrooms har mulighed for at få en fod indenfor på messen.

Kilde: Fredrik Paulsen

“Det er et fællesforetagende for os. Vi skal ikke være hinandens konkurrenter. Vi skal supplere hinanden,” fortæller Hanna Nova Beatrice.

Derfor opfordrer arrangørerne også til, at man skal opleve begge begivenheder, men hvis det ikke kan nås, så er der skabt et særligt udstillingsområde, kaldet The Gallery, hvor udstillere fra Design Week har fået lov til at udstille på messen i et lille afgrænset område.

Derudover er der en udstilling på herregården Älvsjö gård, som ligger lige ved siden af messehallerne. Her udstilles unikaprodukter og samleobjekter fra særligt håndplukkede designere, hvoraf mange er en del af Design Week rundt om i byen. En af dem er svenske Fredrik Paulsen, der både designer i eget navn og som en del af fællesskabet Joy Objects. Han designer møbler med et industrielt udtryk, og han fortæller, at han har svært ved at se sig selv på messen, da en stor del af hans DNA er den industrielle oplevelse, som man ikke kan opnå i en messehal. Derfor er det også en oplagt mulighed for ham at være en del af særudstillingen på Älvsjö Gård.

“For os plejer Furniture-messen at være et must”

Der er ikke mange danske udstillere på årets Stockholm Furniture Fair, sammenlignet med hvor mange der førhen har deltaget. Det er igen svært at vurdere, hvorvidt det er en beslutning taget af økonomiske årsager grundet inflation og andre udefrakommende faktorer eller et aktivt fravalg, fordi man satser andetsteds.

Kilde: Eilersen

Et af de brands, der er med, og som har været med i mange år, er møbelvirksomheden Eilersen. Den fynske virksomhed har et stort showroom i København, og det er derfor nærliggende at spørge ind til deres deltagelse på den svenske messe.

“Showroomet i København tiltrækker de danske indkøbere. Stockholm Furniture Fair trækker resten,” fortæller Lisa Kjær, der er PR manager for Eilersen og fortsætter:

“Vores svenske sælger plejer næsten at gøre et helt års salg på messen her, men jeg kan godt have min tvivl om, hvor vidt det kan lykkes i år. For os at se er det fordi, markedet er presset, og det har ikke nødvendigvis noget med messen at gøre. Som udgangspunkt vil vi forsætte med at være faste udstillere i Stockholm.”

Også hos den midtjyske møbelvirksomhed Naver Collection er messen i Stockholm et must.

“Det er en hel fast del af vores årshjul at være på messen i Stockholm. Et showroom er noget, du skal betale til hele året, hvorimod en messestand er en engangsindbetaling, så for os giver det her mest mening, fortæller Lars Skov, der er sælger for Naver Collection i Danmark og fortsætter:

“Danmark er vores største marked i forvejen, så det en strategi for os at være her og møde det internationale marked.”

Foto: Älvsjö Gård, Stockholm Furniture Fair