Den parisiske designmesse har været sine tal igennem og kan ovenpå januarudgaven melde om en stigning i både besøgende og udstillere. Særligt asiatiske deltagere er valfartet til Maison&Objet.
Med 73 danske udstillere har Maison&Objet indtil videre været den danske design- og interiørbranches foretrukne udenlandsmesse i 2024.
Det var dog ikke kun danskere, der strømmede til januarudgaven af den franske traditionsmesse i Paris-Nord Villepinte Exhibition Centre. Hele 2.516 forskellige brands og 70.668 besøgende fra 147 lande lagde vejen forbi Maison&Objet fra 16. – 20. januar.
På udstillersiden var det en stigning på ni procent i det samlede antal udstillere sammenlignet med januar 2023. Heraf var mere end 60 procent internationale brands.
Også besøgstallet oplevede en stigning på fem procent i forhold til januar 2023. Alene oplevede eksportmarkeder uden for Europa en deltagerstigning på 25 procent, hvoraf USA steg med otte procent. Den største vækst var i besøgstallene fra Asien, hvor der var en stigning på hele 83 procent drevet af Japan, som udgjorde en stigning på 52 procent.
Til gengæld oplevede Maison&Objet et fald på ni procent i forhold til besøgende fra Europa, hvilket kan ses i relation til den komplekse økonomiske situation, som mange europæiske lande befinder sig i.
De tre mest hyppige typer besøgende på messen var i øvrigt indretningsarkitekter, fagfolk inden for hotelbranchen samt detailhandlere, som især ledte efter innovative produkter med respekt for naturen.
Foto: Maison&Objet