365DESIGN har mødt danske udstillere på verdens største messe for bolig og interiør.

Der er forår i luften i den parisiske forstad Villepinte. Her har de i efterhånden lang tid været klar til at slå dørene op til verdens største bolig- og interiørmesse, Maison & Objet. Efter usikkerhed og nedlukning i forbindelse med pandemien valgte man først på året at udskyde januar-messen, så den i stedet blev afholdt den 24. til 28. marts.

Temaet for messen er ’New Luxury’, og der lægges op til, at man i de syv messehaller, som hver især danner rammen om dekoration, design og livsstil, selv definerer, hvad luksus er, og det er op til den enkelte udstiller at fortolke temaet. Nogen har valgt at definere luksus som store, prangende lysekroner og ekstravagante showpieces, mens andre ­har valgt at vise luksus som noget helt enkelt og meget minimalistisk.

Det overordnede mål for messen er at opfordre branchen til at ’reconnecte’ efter en periode med usikkerhed og adskillelse.

 

Tilslutning til messen

Ifølge Line Wiinholt, som er country manager for Promosalons og dansk repræsentant for messen, har branchen forskellige holdninger, når det kommer til at tage på messe igen. Her skiller danskerne sig ud i forhold til de nordiske nabolande.

”Danskerne tager bare afsted. De er ikke så usikre på at tage på messe. Der er nordmænd og svenskere stadig lidt mere forsigtige,” lyder det fra Line Wiinholt.

Hun fortæller endvidere, at der er omkring 300 besøgende fra Danmark. Det er cirka 30 procent færre end normalt. Dog kan hun se, at der er positivitet at spore, og hun er optimistisk omkring messen, som er godt besøgt allerede fra første dag. Der forventes et besøgstal på omkring 80.000-90.000 over de fem dage, messen varer.

Der er omkring 1800 udstillere fra hele verden, hvor 61 af dem er fra Danmark. Det er et stykke fra normalen, hvor det samlede antal udstillere typisk sniger sig op på 3000.

Ikke desto mindre emmer hallerne af liv og aktivitet. Så snart man nærmer sig hallerne, kan man høre en summen af stemmer, og man mærker travlhed på standene rundt omkring. Mange besøgende bruger hele dagen på messen og benytter små pauser indimellem til at gå udenfor og nyde det gode vejr.

Danske udstillere på messen

365DESIGN har mødt nogle af de danske udstillere på Maison & Objet, og de har hver deres oplevelse af messen.

Flere af udstillerne fortæller, at det kan mærkes, der er færre udstillere end normalt. Den samlede vurdering er dog, at det måske ikke er så skidt med et år, hvor der har været et fald på udstiller siden. De fleste er også enige i, at messen normalt er godt besøgt alle dage, og at det ser ud til at gentage sig i år.

 

Tine K Home: Messe er også inspiration og netværk

Der er travlhed på standen hos Tine K Home, og flere besøgende er henne for at mærke på tekstiler og spørger nysgerrigt ind til produkterne. For den danske designer og indehaver af Tine K Home, Tine Kjeldsen, er dét at være på messe mere end et udstillingsvindue. Det er også netværk og ny inspiration. Den fynske virksomhed, der sælger møbler og boliginteriør, har været på messen i 16 år og kan i år mærke forskel fra de øvrige år.

Indehaveren synes, at messen virker noget mindre og savner udstillere på de tomme pladser. Hun mener, at man fra messens side sagtens kunne kompensere lidt for de manglende udstillere ved for eksempel at skabe miljø og trække den parisiske stemning ind i messegangene.

Ifølge Tine Kjeldsen er det mest iøjefaldende, at de store, danske brands mangler, og hun tænker på, om det samme gælder for de store brands fra de øvrige lande. Hun synes, det er ærgerligt, for en messe er lige så meget netværk i branchen, som det er et udstillingsvindue. Hun kan dog godt lide at komme på messen og fortæller:

”Efter en tid med nedlukning er det dejligt at komme på messe ’live’ igen og møde en masse smil.”

De senere år har interiørvirksomheden oplevet et skifte i kundekredsen, hvor det før primært var retail, er det nu blevet mest projektsalg til især hoteller.

Ebb&Flow er optimistiske

Helt nede i hjørnet i hal 6 møder 365DESIGN Ebb&Flow, som primært designer og producerer håndlavede lamper. De er glade for at være på Maison & Objet, som i mange år har været en fast del af deres messeprogram. Ti år i træk har de både startet og sluttet året af på messen i Villepinte.

Thomas Kronevald, som er CEO for firmaet, har før messen været spændt på, om messer i det hele taget stadig har berettigelse efter en tid, hvor det har vist sig, at virksomheder har klaret sig ganske fint uden.

”Der har været flere besøgende end vi har regnet med indtil nu, så vi er optimistiske,” fortæller han og tilføjer, at besøgstallet til denne messe er afgørende for, om der stadig vil være opbakning til en messe i september.

Ifølge Susanne Nielsen, som er designer og grundlægger af Ebb&Flow, kan det mærkes, at de besøgende har en anden tilgang til messen.

”I forhold til tidligere år virker det som om, at det er de ’rigtige’ besøgende. Der er ikke nær så mange ’osere’, og det er tydeligt, at folk kommer på messen med et formål,” siger hun.

De er begge enige om, at en virtuel messe ikke kan erstatte den fysiske. De synes, det er rart at kunne mødes med kunder igen og det, at de får mulighed for at se produkterne i virkeligheden, har betydning.

”Det er væsentligt, at folk kan se med hænderne,” fortæller Susanne Nielsen og fortsætter:

”Og så er det bare et plus, at vi kan mødes uden mundbind og coronapas.”

Anna von Lipa oplever den bedste messe nogensinde

Christian Correll, der er medejer af Anna von Lipa, har allerede fra dag ét haft den bedste messe nogensinde med over 100 nye kunder bare på den første messedag.

”Det er den største succes, vi nogensinde har lavet,” fortæller Christian Correll begejstret til 365DESIGN. Han mener, at hvis man vil være med i branchen, så er man nødt til at være på Maison & Objet.

Han mærker en stigende interesse fra lande som Tyrkiet, Qatar og Vietnam og mener, at det er på grund af den kvalitet, de europæiske varer har. Også de amerikanske kunder viser fortsat interesse for deres produkter. Han mener i det hele taget, at kunderne går efter kvalitet og design, og at det godt kan betale sig at gøre noget ud af begge dele.

Næste Maison & Objet messe afholdes efter planen den 8. til den 12. september 2022.

 

Foto: pej gruppen