Den 71. udgave af den svenske stormesse vil blive afholdt i et nedskaleret og mere bæredygtigt format. Under navnet The Nude Edition tager messen konsekvensen af, at mange virksomheder i branchen er ramt hårdt økonomisk grundet Covid-19.
Planlægningen af den næste udgave af Stockholm Furniture & Light Fair er i fuld gang. Messen, som næste gang skal afholdes fra den 9. til den 13. februar 2021, vil dog ikke blive afviklet som normalt. Teamet bag messen melder nu ud i en pressemeddelelse, at de i samarbejde med TMF, Træ- og møbelforbundet i Sverige, lancerer et nyt, nedskaleret messekoncept: The Nude Edition, hvor fokus er rettet mod bæredygtighed, sikkerhed, solidaritet og inspiration.
Det nye koncept er blevet til for at støtte de virksomheder, som er blevet hårdt ramt økonomisk af konsekvenserne af Covid-19.
”Mange virksomheder er allerede blevet hårdt ramt af Covid-19, og vi ved ikke, hvor længe dette vil vare, hvilket betyder, at behovet for at mødes og drive forretning er større end nogensinde. Til den kommende udgave af messen har vi derfor udviklet et koncept for alle udstillere, hvor de skal nedskalere, når det kommer til bygning af stande. Vores ambition er, at The Nude Edition skal være det første skridt mod en bæredygtig overgang i branchen. Som arrangør tager vi stort ansvar, når det kommer til bæredygtighed, ”udtaler Sanna Gebeyehu, Product- & Concept Owner hos Stockholm Furniture & Light Fair.
Formålet med The Nude Edition er at skære ned på udstillernes omkostninger til standleje og opbygning af stande.
Grundlaget for det nye koncept er netop, hvad Stockholm Furniture & Light Fair er kendt og værdsat for – åbne standløsninger, hvor der vil være plads til mange variationer med produkterne i fokus. Formålet er at skære ned på omkostningerne for udstillere og gøre det muligt at gennemføre messen i lyset af det øgede behov for sikkerhed i overensstemmelse med Sveriges Public Health Agencys (Folkhälsomyndigheten) henstillinger, ”forklarer Cecilia Nyberg, Project Area Manager hos Stockholm Møbler & lysmesse.
Udover det nye koncept vil Stockholm Furniture & Light Fair investere i digitalisering af visse dele af messen.