”Som menneske er det rart at blive guidet i en retning, når man søger ny inspiration. Specielt i nutidens travle hverdag er det nemmere, når andre har banet vejen og minimeret udvalget,” fortæller Formlands projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm om tankerne bag at invitere influencers til messen.
Artiklen er bragt i 365DESIGNs Formland Autumn 2019 messeblad. Læs hele bladet her.
Igen i år inviterer Formland anerkendte influencers til messen, blandt andre Allan Torp, der står bag bloggen Bungalow5.dk,og Sabina Therese Haysen fra bloggen Sabinasverden.dk. En af grundende til dette er, at influencers kan bane vejen for de besøgende, der bliver mødt af en flodbølge af indtryk og trends, når de flyder rundt mellem messens haller og stande.
”Med influencers som en personlig guide føler de besøgende sig trygge og dermed tættere knyttede til udstillerne og produkterne. Det er ingen hemmelighed, at mennesket bedre kan identificere sig med en person end produkter og virksomheder, og det er derfor, vi vægter influencernes ideer og holdninger højt,” forklarer Mai-Britt Risvig Flyvholm, projektleder på Formland.
Ifølge Mai-Britt Risvig Flyvholm giver de uafhængige influencere også en større markedsføringsværdi for messens udstillere, da deres omtale er langt mere personlig og valid for de besøgende end både Formlands egen og udstillernes.
”Pressen er generelt vigtig for både Formland og vores udstillere, men ofte når influencers og bloggere hurtigere ud med deres budskab, og de kan derfor hurtigere skabe interesse.”
Bungalow5.dk
Allan Torp, influencer
Hvorfor besøger du Formland?
Jeg har deltaget på Formland mange gange som inspirationssøgende blogger, men ved sidste messe i januar og under denne messe har jeg indgået samarbejde med Formland. I år skal jeg stå for messens bloggertour og som noget nyt også bidrage til Selected By-området. Udover at jeg har indgået samarbejde med Formland, så besøger jeg også messen for min egen interesse. Min blog, Bungalow5.dk, består primært at danske og skandinaviske læsere, og det er en af grundene til, at jeg prioriterer at besøge Formland. Med fokus på både store og upcoming brands er Formland nemlig en bred messe, hvor jeg har mulighed for at holde mig opdateret på mange af spillerne i branchen. Derudover synes jeg, at Formland har udviklet sig markant, hvor messen i dag har mere at byde på for en blogger, end den havde for fem år siden. Formland er gået fra at være en kæmpe salgsmesse til også at være en inspirationsmesse, hvor specielt standenes udsmykning har rykket sig meget.
Hvad kan en messe som Formland bidrage med i dit arbejde som influencer?
For mig er messer altid et rigtig godt sted, hvor jeg kan møde mange tidligere, nuværende og finde nye samarbejdspartnere på én gang. På relativ kort tid kan jeg skabe kontakt med forskellige brands, og ofte er brandets PR-medarbejdere med. Der er en masse brands, som jeg måske ikke lige kender. For mig er Formland et rigtig godt sted at blive eksponeret for noget nyt. Specielt synes jeg, at Formland er virkelig gode til at finde og invitere nye brands, som jeg måske ikke er stødt på før.
Hvordan forløber dit besøg på Formland typisk?
Inden jeg tager på messe, sørger jeg altid for at lave forarbejde. Det betyder blandt andet, at jeg undersøger, hvilke brands der deltager på messen, og hvilke af dem jeg skal se. På messens første dag plejer jeg at tage hele runden og gå igennem alle hallerne, og dem, jeg finder interessante og inspirerende, sørger jeg for at vende tilbage til. Selv om jeg har to hele dage, så overrasker det mig altid, hvor hurtigt tiden flyver afsted. Jeg prøver derfor altid at skrive ned før og undervejs, hvilke stande jeg skal tilbage til, og forsøger så vidt muligt ikke at lave for mange presseaftaler. For mig er det et must, at jeg skal forbi trendcaféen, trend- og Selected By-området. Derudover forsøger jeg at se de talks, som henvender sig til mit erhverv.
Hvad skal der til for, at en udstiller fanger din opmærksomhed?
Der skal som udgangspunkt både være noget visuelt og redaktionelt inspirerende, som jeg kan præsentere for mine læsere. Det kræver, at der skal være en god historie – det kan enten være i brandet eller det enkelte produkt. Derudover er det vigtigt, at standen er fotovenlig, og at der er tænkt over opstillingen. Mine læsere kan godt lide, når de kan blive inspireret og se, hvordan de kan bruge produkterne i deres indretning. Stande, der er virkelighedsnære med udstillinger af et helt rum, er derfor tiltrækkende. Der er mange forbrugere, som har svært ved at forestille sig et produkt i deres hjem, når de ser det ligge i en æske eller stå på en hylde i butikken. Det er min opgave som blogger at være bindeleddet mellem produkt og forbruger.
SabinasVerden.dk
Sabina Therese Haysen, influencer
Hvorfor besøger du Formland?
At deltage på Formland er blevet en fast tradition for mig. Ikke kun som en nødvendighed for mit erhverv som influencer og ejer af bloggen Sabinasverden.dk, men også som en kreativ, nysgerrig husmor. Jeg elsker at komme hjem fra Formland med en kuffert fuld af inspirerende og eftertænksomme samtaler med fagpersoner og kolleger samt nye ideer til makeovers og trends. Gang på gang formår Formland at overraske og give inspiration.
Hvad kan en messe som Formland bidrage med i dit arbejde som influencer?
I mit daglige arbejde med sociale medier, trends og interiør er det altafgørende for mig at have fingeren på pulsen og vide, hvad der rører sig på markedet i Danmark. På Formland får jeg den viden, som jeg har brug for, og messen giver mig især inspiration til farvevalg, materialekombinationer, trends og nye ideer. Derudover kan Formland også være en åben dør til nye samarbejder med brands og fagfolk i branchen. Her har jeg nemlig mulighed for at møde potentielle samarbejdspartnere i øjenhøjde, hvilket ofte danner fundamentet for et fremtidigt samarbejde. På den måde bidrager Formland til nye fremtidige jobs og bunkevis af nyheder og trends, som jeg kan bruge i mit arbejde som influencer.
Hvordan forløber dit besøg på Formland typisk?
Jeg plejer at deltage på Formland i en til to dage. I flere år har jeg indgået et samarbejde med Formland, hvor jeg har deltaget i Blogger Powpow. Dette samarbejde indebar blandt andet, at vi skulle finde og kåre årets produkt og eksponere det pågældende brand gennem vores kanaler på de sociale medier. Jeg kan rigtig godt lide denne slags inspirationsture, da det også giver virksomhederne mulighed for at knytte en særlig historie til processer, produktet eller brandet. De historier, de fortæller, gør ofte indtryk, og efterfølgende tager jeg dem med hjem på mit eget iværksætterkontor.
Hvad skal der til for, at en udstiller fanger din opmærksomhed?
For mig handler det om et helhedsindtryk med en unik stemning, der skiller sig ud. Jeg har et særligt blik for kombinationen af farver, materialer og indretningen af standen. Jeg nyder at suse rundt på eventyr i Formlands messehaller, og det er ofte de små detaljer, som gør, at jeg kan mærke fortællingen i det pågældende brand. En af de stande, jeg altid besøger mindst to gange, er Trendzonen. Den er propfuld af den form for kaos og styling, som mit æstetiske øje elsker.