I går afviklede Holmris Designbrokers sit årlige event Trends & Traditions i Lokomotivværkstedet. Eventets succes var ikke til at tage fejl af. Både arrangør, udstillere og besøgende fik alle forventninger indfriet og mere til.

Årets møbelevent for kontraktmarkedet, Trends & Traditions, var den fjerde af slagsen – og den sad lige i skabet. Ord som professionelt, live, håndholdt, tæt på, råt og ærligt blev hørt mange gange på messen, da 365DESIGN spurgte arrangør og deltagende brands om deres opfattelse af eventet.

”Da vi startede det her projekt, havde vi en drøm, men vidste ikke ret meget om, hvordan vi kunne realisere den. Det holdte os dog ikke tilbage. Det første år var en hård fødsel, og vi begik en del fejl grundet vores egen usikkerhed og manglende erfaring med eventformater. Branchen var heller ikke helt sikker på, hvad det var, vi ville, og den kunne ikke helt se drømmen på samme måde som os. Men vi gav ikke op. I dag er vi et helt andet sted. Vi er meget tæt på den oprindelige drøm. På godt ’jantelovsjysk’ kan man vel sige, at vi er lykkedes meget godt,” sagde Arne Jørgensen, idemand og projektleder på Trends & Traditions til 365DESIGN.

Det første event for fire år siden var med 80 udstillende brands og de efterfølgende med omkring 100 brands. På gårsdagens Trends & Traditions var der 137 brands repræsenteret og mere end 30 brands på venteliste. Antallet af besøgende er også steget markant, ligesom den gennemsnitlige tid brugt på messen er steget fra få timer til 4-5 timer.

”Vores event er helt unikt. Det er ikke en klassisk messe, men et event der binder branchen sammen, skaber rum til dialog og vidensdeling. Vi er som arrangører selv meget tæt på alt, hvad der foregår, og vi har en holdning til alt i forhold til eventet. Der springes ikke over, hvor gærdet er lavest nogen steder – og derfor kan vi også stille krav til udstillerne. Vi gør os umage, og de gør sig umage. Det giver et helt unikt resultat,” sagde Arne Jørgensen.

Foto: pej gruppen

Det gode forarbejde og graden af umage hos Trends & Traditions fik også roser fra Andersen Furniture:

”Som udstiller anerkender vi det store stykke arbejde, som Holmris har lagt i dette event. Alt kører som det skal, alle de praktiske udfordringer er løst, lige fra parkering til mad, og vi bliver på den måde langt mere forkælet end på andre messer. Vi bliver også forkælet ved, at Holmris har sørget for, at de rigtige indkøbere, arkitekter og pressefolk kommer her. Så det er en unik platform, som vi er glade for at være en del af,” forklarede Winnie Jensen, salgskoordinator hos Andersen Furniture.

Hun fortalte yderligere, at der har været besøg på standen fra både leverandører, kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere, arkitekter og stylister, og at der dermed er tale om det bedste samlingspunkt for branchen.

Egetæpper har deltaget alle år og indrømmer, at der var lidt usikkerhed om formatet og effekten det første år, men at usikkerheden meget hurtigt blev manet til jorden:

”Allerede på det første event var vi overvældet over setup og besøgende, og år efter år er eventet kun blevet bedre,” forklarede Mads Skak Lindegaard, Senior Director hos Egetæpper, og fortsætter:

”Trends & Traditions er en supergod og kvalitetsorienteret platform i Danmark – både for os som udstillere og for de besøgende. Det er nemt og enkelt for alle, der er en god åbenhed, både i layout og standdesign og i dialogen på kryds og tværs. Vi kommer helt sikkert igen næste år.”

Mads Skak Lindegaard fortalte også, at eventet er omgærdet af professionalisme, har en meget høj kvalitet både i udstillere og besøgende og fremstår som et unikt forum, som ikke kan matches af andre events.

Også for upcoming designere er Trends & Traditions en spændende platform. Nåleøjet er dog meget lille og kun få er blevet kontaktet og udvalgt til at deltage. En af dem er Mette Jochimsen, der præsenterede prototypen på en ny vægløsning ved navnet Shift, der både kan fungerer som reol og rumdeler.

”Jeg var heldig at blive spottet via sociale medier og få en invitation. Det er jeg superglad for, og det giver mig som nystartet designer og ny virksomhe, et kæmpe skulderklap og mod til mere,” sagde Mette Jochimsen til 365DESIGN.

Hun fortalte, at hun har haft mange nysgerrige besøgende forbi sit lille hjørne i området for upcoming designere og skoler. Mange af disse besøgende ville hun ikke selv være kommet i kontakt med, da hun er nystartet.

Hendes oplevelse af messen er meget positiv: ”Det er de rigtige mennesker, der er her. Der er fokus på den enkelte i den samlede helhed. Det er overskueligt og koncentreret. Det er råt, og det er ærligt.”

Thomas J. Wiberg, udviklingsdirektør hos Holmris Designbrokers og pressekontakt på Trends & Traditions, glædede sig over de mange positive tilbagemeldinger, samt at branchen har fået et fælles samlingspunkt, hvor der både tales ’people og business’.

”Vores branche var meget spredt, og vi havde ikke et samlende event i Danmark. I dag står vi helt anderledes samlet og har en helt anden og givtig dialog med hinanden. Vi er også gået fra at være et rent møbelevent til at tale mere bredt om indretning, men stadig kun på kontraktmarkedet og med den nordiske designarv som kernen,” forklarede han til 365DESIGN.

Udviklingsdirektøren understregede, at der i en digital verden med fokus på eksport og vækst også er brug for et lokalt (dansk) fysisk rum at mødes i.

”Vi er jo alle sociale mennesker, og vi vil gerne mødes, se og røre ved tingene. Det kan en skærm ikke erstattet. Derfor spiller det personlige og interaktive element så stor en rolle netop på vores event,” siger han til 365DESIGN og sluttede med denne meget billedlige analogi:

”Vi er vores branches Heartland. Vi har skabt en blanding mellem Skanderborg Festival og Folkemødet for professionelle designnørder. Og det er vi lykkedes meget godt med.”


I 2019 afholdes Trends & Traditions den 2. maj i Lokomotivværkstedet.