Selv om svenskerne kan være tilbageholdende, så er Lind DNA ikke bange for at satse stort på det svenske marked. Sådan lyder det fra eksportchef, Jesper Lybeck Kristiansen, som forklarer brandets succes med storytelling og et stærkt koncept.

I foråret 2018 lancerede Lind DNA flere produktnyheder herunder en stentøjsserie, Cut & Serve skærebrædder og det nye Hippo-læder, der blandt andet er at finde på brandets velkendte dækkeservietter med det organiske udtryk. Nyhederne fremhæver eksportchef, Jesper Lybeck Kristiansen, som de vigtigste at få præsenteret på det svenske marked, da 365DESIGN mødes med ham på Lind DNA’s stand på Formex.

”Hippo-læderet er et nyt materialedesign. Det har et råt look, og det henvender sig derfor til en mere ung og moderne målgruppe end vores klassiske materiale. Med Hippo vil vi gerne udvide vores målgruppe og samtidig følge med tiden med en masse forskellige farver,” forklarer Jesper Lybeck Kristiansen.

Netop mange forskellige farver er en vigtig del af sortimentet hos Lind DNA. Med den store farvepalet kan brandet appellere til mange forskellige markeder, for som Jesper Lybeck Kristiansen pointerer, så er det meget forskelligt, hvilke farver der tiltaler danskerne frem for tyskerne.

Anderledes markedsforhold i Sverige
Det er ikke kun inden for farver, at Lind DNA har et internationalt fokus. Generelt bliver det internationale fokus indtænkt i alle aspekter af virksomheden – lige fra udvalget af produkter til kommunikationen. Og det fokus har båret frugt. Eksporten går til alle dele af verden, både til nærmarkeder som Norge, Tyskland, Holland og Belgien og til fjernmarkeder såsom Australien, Japan og Canada. Et vigtigt nærmarked for Lind DNA er Sverige, som stadig er nyt territorium.

”Lind DNA er stadig nyt for mange svenske butikker og forbrugere. Derfor er vi taget på Formex for at opbygge vores forhandlernetværk i Sverige, og vi har store forventninger om at møde mange nye kunder,” lyder det fra Jesper Lybeck Kristiansen.

Fra Lind DNA’s stand på Formex

Eksportchefen forklarer, at selv om danskere og svenskere på mange måder ligner hinanden, så er der helt anderledes markedsforhold på spil i Sverige end i Danmark.

”Svenskerne slår ikke bare til. De er mere tilbageholdende og har brug for længere tid til at se koncepter an,” fortæller Jesper Lybeck Kristiansen og tilføjer, at svenskerne er glimrende kunder, når først de er trygge ved ens produkter og koncept.

Storytelling og koncept er en succes
På spørgsmålet om, hvad svenskerne og resten af verden tiltrækkes af ved Lind DNA, svarer Jesper Lybeck Kristiansen uden tøven: storytelling og koncept.

Omdrejningspunktet for storytellingen er de unikke og simple læderprodukter, som blandt andet skabes ud fra overskudsproduktionen af kernelæder. Samtidig bærer produkterne en ’Made in Denmark’-signatur, som for mange forbrugere verden over er garanti for god kvalitet.

”Udover selve produktet, så er vores styrke, at vi har en samlet, konceptualiseret pakke med blandt andet brandbog, guidelines og retailløsninger, hvor vi præsenterer en klar model for progression for kunden,” forklarer Jesper Lybeck Kristiansen, som mener, at de danske brands generelt er langt foran alle andre, når det kommer til at lave fuldkomne koncepter, hvor der er en rød tråd hele vejen igennem.

365DESIGN-redaktionen har besøgt Formex-messen som del af den officielle pressetur.