Få et overblik over de fødevaretrends, som vil forme fremtiden og stå stærkt i de kommende år, når Hanne Harbo fra Nørgård Mikkelsen præsenterer 10 fremtrædende food trends.
Skrevet af Hanne Harboe
Erfaringerne viser, at man skaber de stærkeste food brands og strategier ved at indtænke flere trends i relation til innovation. Det giver større bredde og dybde og dermed større robusthed. I alt beskriver Nørgård Mikkelsen 10 food trends, som forventes at få størst betydning de kommende år. Alle trends har ’navne’, så de er lettere at arbejde med som et værktøj til innovation og strategi for fremtiden.
1 PURE FOOD
Behovet for at undgå alt, hvad der hedder kunstig kemi og tilsætningsstoffer med henblik på et renere liv, siges at være den største og vigtigste trend af alle. Før talte vi om Clean Label, nu taler vi om Clear Label. Transparens er blevet en afgørende driver for både forbrugere og industrien.
2 VITA FOOD
Mad som medicin synes ingen ende at tage. Det handler om et sundere liv. Forbrugerne tager ansvar og monitorerer deres eget liv. Af nødvendighed – og lyst. Vi tackler vores egen sundhed og tænker mad som medicin.
3 PLANT PLATE
Vi ser ind i en grønnere fremtid. Mad skal give mening. Hvad enten vi vælger et liv som flexitarer, vegetarer eller veganere, så ændrer vi kosten radikalt for et sundere og mere plantebaseret liv.
4 ADVENTURE EATING
Menneskets evne til overlevelse og oplevelse ligger dybt i os alle. Vi rejser og udforsker verden online og offline. Vi er eventyrere, som elsker det nye og søger mad og drikkevarer, der giver hverdagen vinger. Vi vil udfordres og elsker rollen som foodies.
5 FREEDOM FOOD
Det seneste take på convenience handler om frihed, og drømmen om det gode mad-liv lever. Om sund og lækker hjemmelavet mad. Om at være en dygtig kok i eget køkken. Om frihed og tid til sig selv og hinanden. Men tid er en misteværdi. Vi er klar til en hjælpende hånd i køkkenet for at nå vores egne mål. At det er nemt, er ikke nok – slet ikke.
6 THE 4. MEAL
Snackification. Det er nu en kendsgerning. Vi spiser nu ikke bare tre, men helt op til fem måltider om dagen. Det, der før var en snack, bliver til små minimåltider – sunde, mættende og bæredygtige. Så ’what’s not to like’? Vi tager livet i bidder og tænker, at snack også er mad.
7 MODERN AUTHENTIC
Cool comfort food. At være i sin ’comfortzone’, at spise det, man plejer, og være tro mod sig selv. Det giver tryghed i hverdagen. Men samfundet er i forandring, og det samme er vi som forbrugerne. Nye madtendenser flytter ind i vores liv, og vi elsker, når et brand giver det kendte et tvist.
8 HOOD FOOD
Vi har fokus på det lokale. Vi vil tættere på vores mad. At maden er autentisk, transparent og frembragt med kærlighed. Det giver mening. Vi køber lokalt og finder tryghed ved det.
9 THINK TWICE
Med vidt åbne øjne står vi som tilskuere til en klode, der lider. Det er blevet tid til forandring. Vi vil tage ansvar, fordi det giver mening. Vi tænker os om en ekstra gang. Og vi ved, at selv små forandringer i vores forbrug af fødevarer kan gøre en verden til forskel, for eksempel når vi spiser økologisk.
10 DIGITABLE
Hvert trin i kunderejsen er blevet digitaliseret. Vi er altid online: Når vi shopper, søger viden, tilbereder, spiser og deler vores mad og måltider. Informerede som aldrig før, eksperter, søgende, nysgerrige – og forvirrede som aldrig før. Sådan lever vi et digitalt mad-liv, hvor ’content is king’.