Møbelbranchen mærker en afmatning af markedet efter flere år med kronede dage og ekstraordinært god omsætning. 

“Folk holder på pengene eller bruger dem på ting, der er steget i pris, såsom brændstof og energi,” siger Henrik Jørgensen, adm. direktør hos møbelgrossisten House Nordic i Børsen.

Hans udtalelse passer til det generelle billede af markedet, hvor møbel- og interiørindustrien har haft kronede dage med corona-renoveringer, der har betydet rekordregnskaber for mange mange i branchen. Men det er slut nu. Markedet af afmattet og forbrugerne lægger pengene andre steder, for møbler og interiør er ikke en need to have – det er en nice to have.

Også Ikea mærker afmatningen:

“Forbrugerne stopper med at lave de helt store investeringer. Vi kan se, at køkkener er noget, forbrugerne generelt på møbelmarkedet køber mindre af. Og overordnet er den samlede køkkenløsning en af de større ting, man kan købe i Ikea, ” siger kommunikationsdirektør for Ikea Danmark, Christian Mouroux.

Samtidig er sommeren lavsæson for møbelinvesteringer, så Henrik Jørgensen fra House Nordic er fortrøstningsfuld og forudser, at nu hvor prisstigningerne begynder at stagnere og forsyningskæderne udbedres, kan det nuværende billedet ændre sig – selv på kort tid. Dog forventes der ikke, at møbelvirksomhederne kan ramme samme høje niveau som de seneste par år.

 

Foto: Unsplash