Kun ni procent af små danske virksomheder beskytter sig mod kopiering. Det koster dem op mod syv mia. kroner på årsbasis, men det kan afhjælpes forholdsvis nemt. 

Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa. Det viser en ny undersøgelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen. Alligevel er det sølle ni procent af de små danske virksomheder, der beskytter deres forretning mod kopiering. Det kan dog gøres med en forholdsvis simpel varemærkeregistrering.

”Der er brug for, at flere får kendskab til varemærker. Har man ikke styr på sine rettigheder, svarer det til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, chef for varemærker og designrettigheder i Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Hun fortæller, at det er en god ide at beskytte sin forretning med eksempelvis et varemærke. Med en varemærkeregistrering kan virksomheder nemt påvise, at de ejer retten til det, de sælger.

Manglende viden på området

Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen tyder alt på, at de, der eksporterer til udlandet og sælger deres produkter online, er de mest udsatte, når det kommer til risikoen for at blive kopieret.

Problemet er, at knap halvdelen af de adspurgte virksomheder har ‘lavt’ eller ‘intet kendskab’ til IP-rettigheder, som eksempelvis et varemærke er.

”Det er et vigtigt emne for danske virksomheder at prioritere at sætte sig ind i og forholde sig til, fordi kopiering kan have så store konsekvenser. Særligt i en krisetid, hvor danske virksomheder gerne skal have mest muligt ud af deres ideer, ” siger Henriette Vængesgaard Rasch og fortsætter:

”Det er i hvert fald ærgerligt, hvis årsagen er, at mange tænker, at det rammer nok kun naboen og ikke mig. For kopister koster på virksomhedernes indtjening, og det koster arbejdspladser,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.

Og måske er der ikke så langt fra tanke til handling, for undersøgelsen viser, at 84 procent af de adspurgte virksomheder mener, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres ideer og opfindelser mod kopiering.

 

Fakta om Omnichannel Index
FAKTA om varemærker

  • Et registreret varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne. – Med et registreret varemærke kan virksomheder dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge.
  • En varemærkeregistrering gælder i princippet, så længe virksomheden ønsker det, forudsat det fornys hvert 10 år.
  • Virksomheder kan ansøge om et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
    Kilde: Patent og Varemærkestyrelsen

Foto: Unsplash