Det svenske køkkenfirma Ballingslöv indtager det danske marked, Holmris B8 undgår salg i denne omgang, og Ikea har sænket deres klimaaftryk ved hjælp af vegetarboller og LED-lys.
Her kommer de nyheder, som du også skal have med i dag fra ind- og udland.
Vegetarboller og LED-lys sænker klimabelastningen for svensk møbelgigant
Flere og flere besøgende har fravalgt hofretten kødboller ved deres Ikea-besøg i 2022. I stedet har de valgt vegetarmodellen, hvilket har givet udslag på møbelgigantens klimaregnskab. Derudover har brugen af husets egne LED-pærer været med til at sænke emissionen af drivhusgasser i det foregående år. Samlet set faldt Ikeas klimaaftryk med 5 procent i 2022.
I 2021 steg udledningen af drivhusgasser med næsten 4 procent. Det blev begrundet en kraftig købsstigning grundet nedlukning og renoveringer, men nu er dette tal på vej ned igen. Sidste år faldt emissionen således med knapt 1 procent, hvilket er tilskrevet et faldende produktionsniveau.
For at nedbringe deres klimaaftryk har Ikea også forøget brugen af vedvarende energi i sine varehuse, men også ned gennem værdikæden. På seks år har det betydet et 12 procents fald i klimaaftrykket.
Holmris B8 undgår salg i denne omgang
BWB Partners, som er den kapitalfond, der ejer kontormøbelvirksomheden Holmris B8, har siden slutningen af 2022 forsøgt at sælge netop Holmris B8. Salgsprocessen er både foregået i al hemmelighed og gået i vasken. Det skriver Børsen. Kapitalfonden valgte selv at trække sig allerede inden, indledende bud var givet.
Ifølge Børsen blev foretagendet opgivet, da bankerne ikke ønskede at finansiere opkøbsprojektet.
Holmris B8 er den eneste møbelvirksomhed i B&W Partners portefølje.
Svensk køkkenbrand indtager det danske marked
Den svenske køkken- og interiørvirksomhed Ballingslöv entrerer det danske marked med sine køkkener gennem en dansk forhandler. Til at begynde med sælges de klimaneutrale køkkener kun fra en highend-butik i indre København, men der er store ekspansionsplaner til resten af landet.
“Vi har store ambitioner om at fortsætte vores vækstrejse med Ballingslöv. Igennem de sidste to år har vi øget vores omsætning med 40 procent, og heraf 20 procent alene i 2022. Det næste marked, vi nu går ind i, er Danmark. Vores målsætning er indenfor de nærmeste år at etablere Ballingslöv som et varemærke i Danmark i samarbejde med stærke partnere. Dette indebærer, at vi kommer til at åbne flere butikker sammen med lokale forhandlere,” siger Henric Fransson, VD, Ballingslöv i en pressemeddelelse.
Førhen kunne Ballingslövs køkkener købes i forskellige køkkenbutikker i Danmark, men nu åbnes der altså en ren Ballingslöv-butik med dansk forhandler.
Foto: Pexels