Tom Dixon, en af branchens mest fejrede britiske designere, deltog på Trends & Traditions i sidste uge. Her fortæller han om oplevelsen og giver en løftet pegefinger til dansk design.
Legenden og designeren-ved-et-uheld er hyldet verden over som et enestående originalt talent. Fra scenen på Trends & Traditions fortalte han om sin imponerende karriere: Fra sit første gennembrud som en ung, uprøvet designer i 1980’erne til en prisvindende designpioner, der nu leder sin egen design- og innovationsvirksomhed i London.
Unikt event
365DESIGN fik mulighed for en samtale med designikonet, der deltog på Trends & Traditions for første gang. Han har en stor forkærlighed for København, og derfor var det meget nemt for ham at sige ja til invitationen til både at indgå i foredragsprogrammet og tale med pressen.
”Det er et spændende og anderledes format. Det er pragmatisk, og det ser ud til at fungere godt både for udstillere og besøgende. Når man kigger på hvor mange brands, der er samlet under et tag på begrænset plads, så er det ret imponerende,” fortæller han og fortsætter:
”Det er meget anderledes end andre messer. Og jeg elsker at se og prøve noget nyt. Det er et vigtigt drive for mig; nysgerrighed og det at tale med nye mennesker. Det er altid i det nye og anderledes, der sker noget magisk,” siger han og fortsætter:
”Mit hjerte banker dog rigtigt meget for branding. Derfor gør det lidt ondt, når hver enkelt udstiller ikke får lov til at skille sig ud. Det bliver en lidt rodet oplevelse. Det er svært at gennemskue hvor de enkelte brands starter og slutter. Men jeg forstår, at det er et aktivt valg og at formatet er sådan – og at det virker. Så jeg har også lært noget i dag.”
En løftet pegefinger til dansk design
Tom Dixon har ved tidligere lejligheder udtalt, at skandinavisk design har været en inspirationskilde for ham. Det enkle, funktionelle, rene og den håndværksmæssige tilgang har haft indflydelse på mange af hans design.
I dialogen med 365DESIGN under Trends & Traditions reflekterede han over, at skandinavisk – og dermed også dansk – design har opnået en helt unik position. Og at han både anerkender og forstår interessen fra udlandet. Men han peger også på faren ved den store interesse:
”Det er blevet sværere at skelne mellem originalt design og kommercialiseringen af samme. Når der er global bevågenhed på den skandinaviske stil, så kaster alle sig over den, og det ægte udvandes. Og når alle internationale designere lader sig inspirere af det skandinaviske, så kan det være svært at gennemskue oprindelsesnationen,” reflektere han og fortsætter:
”Når talenter hives ind fra hele verden, når produktionen foregår i andre lande, når markedsføringen og salget er internationalt og når ejerskabet endda nogle gange er internationalt, så udvandes oplevelsen at det skandinaviske.”
Tom Dixon mener, at der skal findes en balance mellem det ægte, originale, regionale/nationale og så de internationale ambitioner – ellers ender det skandinaviske med at blive udvandet. Han nævnte også at inspirationskilderne ofte er de samme og derfor giver samme udtryk – lige meget hvor en designer eller et brand kommer fra.
Dermed gav designikonet lige alle danske virksomheder en lille løftet pegefinger, men med et glimt i øjet og med ønsket om en fortsat stærk udvikling.