Der skal indføres svanemærkning på transport af e-handelsvarer. Sådan lyder det forslag, som Nordisk Miljømærkning netop har sendt til høring i hele Norden.
Klimaet er presset. Meget presset. Samtidig handler vi mere og mere over nettet, og mange virksomheder bruger komponenter til produktionen, der kommer langvejs fra, eller producerer varer mange tusinde kilometer fra CVR-adressen. Det kan været svært, som forbruger, at gennemskue klimapåvirkningen af vores indkøb, og derfor skal vi, ifølge Nordisk Miljømærkning, have svanemærkning på transport af e-handelsvarer.
Vi kender allerede Svanemærket fra vores dagligvarer, men nu foreslår Nordisk Miljømærkning altså at introducere certificeringen i et nyt område, og hvis det lykkes, bliver Svanemærket den første tredjepartscertificering i verden for nethandelstransport.
Med Svanemærkets forslag til krav til e-handelstransport kan transport- og logistikvirksomheder ansøge om at få certificeret deres service. På den måde får de et redskab til at begrænse belastningen af miljø og klima i den daglige drift. Samtidig kan de tilbyde netbutikker et svanemærket fragtalternativ på det nordiske marked. Det skaber et troværdigt pejlemærke for forbrugerne, da de fleste kender til Svanemærket i dag.
“Svanemærket ser på hele livscyklus. I denne sammenhæng betyder det transporteffektivitet, en høj andel af elektriske køretøjer og brug af fornybare brændsler – og ikke bare krav om fossilfri levering. Der vil også være krav om, at man skal rapportere sin klimaindsats og dokumentere forbedringer over tid.Alt sammen tiltag, der skal være med til at skabe grundlag for øget miljømæssig bæredygtighed i transportnetværket,” siger Thomas Christensen, nordisk produktansvarlig i Nordisk Miljømærkning i en pressemeddelelse.
Svanemærkets arbejde med krav til e-handelstransport er foregået i samarbejde med forskellige aktører i branchen, herunder et bæredygtighedsprojekt under Nordisk Ministerråd, og der er høringsfrist den 31. august.
KORT OM FORSLAGET TIL SVANEMÆRKET E-HANDELSTRANSPORT
- Reduceret klima- og miljøpåvirkning: Gradvis strengere krav om fornybare brændsler (palmeolie og PFAD er ikke tilladt). Rapportering af klimaindsats og forbedringer over tid. Køretøjer skal leve op til en række minimumskrav til EURO-norm. Ved nyindkøb skal lette køretøjer køre på enten el, biogas eller hydrogen – tilsvarende skal en vis andel af de tunge køretøjer.
- Effektiv og koordineret transport: Krav til energieffektivitet. Leveringen kan tage lidt længere tid for at sikre koordination og ruteoptimering af transporten – og dermed undgå halvtomme køretøjer og unødig belastning af klima og miljø. Løbende samarbejde med webbutikken om at reducere mængden af emballage og/eller undgå transport af luft.
- Social ansvarlighed: Krav til ordentlige ansættelses- og arbejdsforhold samt forebyggende arbejde i forhold til trafiksikkerhed.