Den kinesiske webshop Temu har på det seneste forsøgt at rekruttere forhandlere og skaffe varelagre i USA og EU. Planen er at omgå nye toldregler, reducere leveringstider og ikke mindst at kunne sælge større produkter som møbler og husholdningsapparater.
Den omstridte kinesiske handelsplatform Temu er netop nu på charmeoffensiv i USA og EU, hvor man gennem den seneste måned har forsøgt at rekruttere Amazon-forhandlere og dermed også sikre sig dyrebare varelagre i vesten. Det fortæller flere forhandlere, der er blev kontaktet af Temu, til det internationale erhvervsmedie Financial Times.
Temus håb er, at flere og flere vestlige forhandlere fremover vil stå for salg at Temus varer i EU og USA, hvilket betyder, at Temu vil gå fra en ’fuldt styret’ til en ’semi-styret’ model, hvor en vestlig forhandler, via Temus digitale markedsplads, overtager ansvaret for både fragt, levering og lagerbeholdning. Opgaver der indtil nu er blevet varetaget af Temu selv.
Strategien er nøje udtænkt for at hjælpe Temu på en række områder. Først og fremmest bliver man i stand til at omgå EU’s kommende planer om at pålægge en ny told på varer importeret fra Kina, og samtidig vil man være i stand til at reducere leveringstider i EU og USA.
Sidst men ikke mindst vil placeringen af vestlige varehuse også give den hurtigt voksende handelsplatform mulighed for at sælge større og mere avancerede produkter som møbler og husholdningsapparater.
Kinesisk kritik
I hjemlandet har flere kinesiske producenter dog udvist stor utilfredshed med den nye forretningsmodel, da man frygter, at den enkelte producent fremover kommer til at bære mere risiko for at sælge på platformen.
“Måden Temu behandler sine leverandører på føles uholdbar,” forklarer Hong til Financial Times. På vegne af Temu producerer han leggings i Haizhu-distriktet.
En anden udbredt anker blandt Temus leverandører er måden, hvorpå den verdensomspændende handelsplatform forsøger at få hver enkelt producent til at sænke priserne. Blandt andet kritiseres Temu for at invitere et stigende antal producenter ind i handelsplatform i et forsøg på at spille dem ud mod hinanden og presse priserne ned.
Samtidig er Temu også i stand til at bestemme hvilke forhandlers varer, der promoveres ud til kunderne afhængigt af, hvem der sælger de billigste produkter – eller for nyligt har tilsluttet sig platformen.
Foto: Unsplash