Det kan være svært at spotte kopivarer online. Faktisk så svært, at hele 43 procent af unge danskere mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, men 39 procent har gjort det forsætligt – det er 2 procent højere end unge i resten af EU. 

De danske unge ligger over EU-gennemsnittet for bevidst køb af kopivarer. 2 procent over. Dermed lander de danske unge mellem 15-24 år på 39 procent. Det er især køb af tøj, elektronik, sko og hygiejneprodukter, de unge køber som forfalskninger. Tallene kommer fra en ny rapport fra den europæiske varemærkemyndighed EUIPO.

For at klæde de unge bedre på til handel online har Patent- og Varemærkestyrelsen lanceret en kampagne kaldet ’Drop kopivarerne – vælg ægte’ i anledning af Anti-piratkopieringsdagen den 8. juni. For bedst muligt at ramme målgruppen har de allieret sig med satiriker og influencer, Martin Johannes Larsen, der sætter fokus på de ricisi, der kan være involveret i køb af kopivarer.

”De kriminelle bagmænd bag forfalskede varer bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne. Særligt når man handler på nettet, kan det være svært at spotte, om læbestiften, de flotte sneakers eller mobilopladeren er ægte eller forfalsket. Derfor giver kampagnen blandt andet de unge seks tips til at spotte kopivarer online,” siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef hos Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ukendte giftstoffer og narkohandel

Foruden de helt indlysende grunde til, at køb af kopivarer er en dårlig ide – såsom det ulovlige aspekt, og at det er urimeligt overfor det originale brand, så kan det også have sundhedsmæssige konsekvenser. Ved eksempelvis køb af forfalsket tøj og kosmetik kan der være decideret sundhedsskadelige kemikalier i produktionen, mens forfalsket elektronik kan være brandfarligt.

For at det ikke skal være nok, så er der også organiseret kriminelle, der sælger kopivarer til unge danskere, der således uvidende ender med at støtte handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse og menneskehandel.

“Når så mange danske unge risikerer at udsætte sig selv for fare, og for at støtte organiseret kriminalitet, har vi en vigtig opgave i at oplyse dem om, hvordan de handler sikkert og oplyst på nettet. Det ulovlige salg af kopivarer har samtidig alvorlige konsekvenser for det danske samfund og vores erhvervsliv. De danske virksomheder går glip af store indtægter, når deres produkter, som er resultatet af hårdt arbejde, bliver kopieret,” siger Barbara Suhr-Jessen.