I regnskabsåret 2020/21 sætter den danske storkoncern ny rekord til trods for lukkede butikker og coronarestriktioner.
I løbet af regnskabsperioden gældende fra den 1. september 2020 til den 31. august 2021 har den danske koncern Jysk oplevet en del udfordringer for sine butikker grundet corona. Særligt udfordret har været Jysks største marked, Tyskland, hvor butikkerne har været lukket i en periode på over fire måneder.
Men trods udfordringerne har Jysk endnu en gang formået at sætte en ny omsætningsrekord på 32,6 mio. kroner. Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse.
”Jeg er meget tilfreds med, at vi har været i stand til at øge omsætningen med 7 procent, på trods af at vores butikker har været lukket i kortere eller længere perioder på næsten alle markeder. Det ser jeg både som et resultat af, at kunderne i Europa generelt har fokuseret mere på boligen, og som et resultat af, at mine kolleger rundt i landene har været hurtige til at omstille sig til en ny situation og fokusere mere på onlinesalg og Click & Collect,” udtaler Jan Bøgh, CEO & President i Jysk, der oplyser, at onlinesalget et steget med hele 43 procent.
Flere kunder og store planer forude
Jan Bøgh fremhæver, at Jysk trods butikslukninger har kunnet byde velkommen til 230.000 flere kunder end året før.
”Det er vi meget tilfredse med, fordi det er opnået på trods af den lange nedlukning i mange lande. Den har betydet, at antallet af kunder er faldet i nogle lande, og det gør mig ekstra stolt over, at vi har formået at kompensere og øge antallet af kunder så markant i andre lande. Nu bliver øvelsen at holde fast i de nye kunder, samtidig med at vi vender tilbage på niveau i de lande, hvor nedlukningen har kostet på kunder i det seneste regnskabsår,” siger Jan Bøgh.
I de kommende år vil Jysk fortsætte sin strategi med at åbne nye butikker og konvertere et stort antal butikker til koncernens nyeste koncept. Planen er, at samtlige butikker skal være ombygget ved udgangen af august 2024.
Et særligt fokus er blevet lagt på Tyskland, hvor næsten 1.000 butikker den 27. september 2021 bliver rebrandet fra Dänisches Bettenlager til Jysk.
”Det er en kæmpe investering. Både rent fysisk i ombygning og opdatering af butikker, ændringer i sortimentet i Tyskland og hele kommunikations- og marketingopgaven i at vænne vores tyske kunder til et nyt navn. Det kommer oven i et år, hvor vi har oplevet en faldende omsætning i Tyskland på grund af den lange nedlukning, så det er en stor opgave, der venter,” forklarer Jan Bøgh.
Foto: Jysk