En ny tendens viser sig flere steder i detailhandlen. Virksomheder prioriterer at have klassiske basisvarer på lager og holder derfor igen med sæsonvarer.

Fyldte lagre, der er klar til dårlige tider, skaber nu i sig selv dårlige tider. Faldende efterspørgsel og forbrugertillid tilsat inflation gør, at virksomhederne risikerer prisnedslag og derved store tab, fordi forbrugerne prioriterer anderledes. Derfor er flere detailforretninger nu ude i at tænke i alternativer frem for den normale måde at prioritere indkøb: Der prioriteres basisvarer på hylderne og købes færre sæsonvarer end vanligt. På den måde risikerer virksomhederne ikke at brænde inde med usælgelige varer på lager.

“Vi kom ind i perioden med store lagre, så vi har været tilbageholdende med at købe ind til første kvartal, fordi vi også kan se, det ikke længere bliver et problem at få varer hjem. Vores julevarer sælger fint, men vi er heldige, at mange af vores varer ikke er sæsonprægede, så det er ikke så afgørende, om vi sælger dem i efteråret eller foråret. Vi får reduceret varelagrene stille og roligt, men vi skal realistisk set hen til foråret eller sommer, før lagerniveauet er der, hvor vi gerne vil have det,” siger Mikkel Grene, der er adm. direktør og medejer i Søstrene Grene i et interview med Børsen.

Foto: Unsplash