Hjemmets rolle har ændret sig drastisk i løbet af de sidste 12 måneder, hvor forbrugernes krav har påvirket interiørtrends. En af de mest indflydelsesrige trends er den stigende tendens til at skabe hybride hjem.
Blogindlæg af det globale trendbureau Trendbible.
Gør plads til hverdagen
Hjemmet skal nu og fremadrettet være mere alsidig og fungere til flere forskellige aktiviteter, som tidligere har været tilgængeligt i kommercielle rum.
Mange forbrugere både arbejder, laver mad, træner og slapper af i ét og samme rum, og boligens interiør skal fremadrettet imødekomme disse nye krav. Et ekstra gæsteværelse virker pludseligt som spildplads, der kan udnyttes bedre i dagligdagen.
Forvent, at forbrugerne lader sig inspirere af restauranter, caféer, kurbade og kontorer og forsøger at genskabe en lignende oplevelse derhjemme.
Øget fokus på velfærd og wellness
Motion og mindfulness har aldrig været så fremtrædende som nu. Det sker som konsekvens af de mentale helbredsproblemer, der generelt set er forværret under pandemien.
Forvent at se et skridt væk fra de midlertidige træningsområder i garager og ekstrarum. Fremadrettet vil motionsfaciliteterne være en mere integreret, overvejet og stiliseret del af hjemmet.
Designløsninger, der gør træningsudstyr let tilgængeligt og smelter naturligt ind i interiøret, bliver afgørende for de daglige sundhedsrutiner i fremtiden.
Rum efter egne behov
Forbrugerne hengiver sig til sine hjemmekontorer og hobbyer ved at investere tid og penge i at tilpasse deres rum egne behov. Det gælder uanset, om det er et lydisoleret optagestudie, et højteknologisk hjemmekontor eller et veludstyret syrum.
Efterspørgslen efter lydabsorberende produkter får stadig større betydning i forbindelse med, at de fleste hjem har været nødt til at tilpasse sig for at fungere som kontor og hjemmearbejdsplads. At have et lydisoleret rum, der kan ophæve støj og distraktioner til onlinemøder og telefonopkald, vil være en prioritet – specielt fordi der er en forventning om, at vores hjem fortsætter med at være multifunktionelle i fremtiden.
Forvent, at se forbrugere lægge mere tanke og overvejelser i ekstremt veldesignere kontorer og hobbyrum i hjemmet.
Caféer i hjemmet
I løbet af det sidste år har forbrugerne haft mere tid til at være kreative i køkkenet. Pinterest rapporterer en stigning år til år på 105 procent i søgninger efter gourmetmad og en 130 procents stigning i søgninger efter ’bread art’.
Med færre forbrugere, der pendler på arbejde, bliver den rituelle morgenkaffe en dyrebar hjemmeoplevelse. Forvent at se caféinspirerede morgenkroge med smukt indrettede baristastationer og fint porcelæn, der alt sammen er med til at skabe specielle øjeblikke til pauser og refleksion.
Flere specialiserede køkkenredskaber giver også forbrugerne mulighed for at vise deres nye færdigheder og efterligne caféoplevelsen i hjemmet.
Hvordan vil denne adfærd påvirke fremtiden for hjemmelivet?
Når restriktionerne lempes, og det igen bliver muligt at vove sig udenfor på normal vis, vil vi se en gradvis tilbagevenden til normalen.
Mange vil dog foretrække bekvemmeligheden og fordelene ved de nye daglige rutiner og ritualer, de har skabt for sig selv i hjemmet.
Forbrugerne vil fokusere på at integrere deres hobbyer, interesser og arbejdsaktiviteter i hjemmet ved at bruge en mere overvejet, problemfri og integreret tilgang til design og indretning.
Vil du vide mere om pandemiens indvirkning på fremtidens sociale, økonomiske og følelsesmæssige adfærd, samt hvordan du kan bringe disse tendenser til live i din virksomhed?
Deltag i Trendbibles webinar om trends til hjemmet frem mod 2022 i samarbejde med pej gruppen den 27. april 2021. Læs mere her