Hvordan påvirkes forbruget, når der er krise? Ifølge en ekspert handler det om, at forbrugerne ikke bare sparer, men omprioriterer. 

Lige som vi troede, at vi var færdige med krisetider efter to lange coronaår, blev vi mødt af endnu en krise i form af Ruslands invasion af Ukraine. Dét kombineret med en inflation, der har taget et kraftigt hop, har påvirket forbrugerne, der nu overvejer, om for eksempel sommerferien til udlandet skal udskydes.

Det er dog vigtigt at forstå, at kriseforbrugeren ikke bare sparer, men omprioriterer. Det fortæller Flemming Birch fra Birch & Birch i en video om kriseforbrugeren.

”Vi sænker ikke budgettet jævnt på tværs af kategorier. Vi skærer til gengæld visse kategorier helt væk for i stedet at bevare et uændret forbrug i kategorier, der har høj prioritet,” siger han i videoen og tilføjer, at vi kan inddele forbruget i fire kasser:

  • Alt det der skal til for at få hverdagen til at glide, og som er nødvendigt.
  • Forkælelse, der ikke er strengt nødvendigt, men som forbrugerne alligevel retfærdiggør.
  • Ting der kan udsættes. Det er typisk ting, vi ville have købt, hvis ikke der var krise.
  • De ting vi helt undværer, så længe krisen varer.

Ting som tøj, rejser og underholdning er produkter, der hurtigt kan blive flyttet rundt i kasserne, når krisen sætter ind. Umiddelbart er det ikke positivt, men ifølge Flemming Birch er den gode nyhed, at omprioriteringen af forbruget giver virksomheder mulighed for at opgradere deres tilbud til forbrugerne.

Se hvordan i videoen her

 

Foto: Unsplash