Mangel på råvarer og længere leveringstider resulterer i en ændret købsadfærd og tabt fortjeneste for en branche, der er hårdt prøvet på tålmodigheden.

Efter år med coronapandemi og efterfølgende russisk invasion af Ukraine, oplever møbelbranchen udfordringer med mangel på råvarer og lange leveringstider. Det fornyede pres på forsyningskæderne kommer efter en tid under pandemien, hvor der har været stor efterspørgsel på råvarer og den efterfølgende krig, hvor det er svært at skaffe nye råvarer, hvilket har besværliggjort processen yderligere. Det skriver Finans.dk.

Det kan mærkes i detailhandlen. For kunderne betyder det, at de skal indstille sig på mere tålmodighed i en tid, hvor de både skal vente længere og betale mere, når de skal købe design til boligen. Men spørgsmålet er, om kunderne er klar til mere ventetid, eller om de lægger deres investeringer andre steder.

 

Leveringstiderne er skubbet yderligere

365DESIGN har snakket med Jacobsen Plus og Brdr. Sørensen Møbler om deres opfattelse af situationen og deres bud på, hvad der kommer til at ske.

”Møbelbranchen har altid haft ’lange’ leveringstider på personaliserede produkter. Igennem de sidste par år under coronapandemien har vi oplevet, at leveringstiderne er skubbet yderligere – og det er ikke unormalt at nogle leverandører har helt op til 12 til 16 uger på varer, som førhen kunne produceres på seks til otte uger,” udtaler Peter Jacobsen, der er adm. direktør for Jacobsen Plus i Horsens.

Ifølge Peter Jacobsen, vælger flere forbrugere at købe noget andet og ikke altid et møbel, når ordren bliver udsat på grund af levering. Han fortæller:

”Vi kan sagtens sælge en sofa med 13 ugers leveringstid, men bliver varen forsinket flere gange – oftest bliver det oplyst et par dage efter, at den skulle være leveret – så mister kunden tålmodigheden og køber enten noget, som er på lager eller går en helt anden vej.”

Peter Jacobsen fortæller, at kunden i flere tilfælde investerer i andre forbrugsgoder, eksempelvis rejser, når varen gentagne gange bliver forsinket og understreger, at gennemsigtighed i forhold til forventet levering er altafgørende i en tid med usikkerhed.

 

Forbrugerne ombestemmer sig

Også Jan Sørensen, adm. direktør for Brdr. Sørensen Møbler i Aalborg, kender til problematikken, og at leveringstiden kan have indflydelse på kundernes købelyst, men også betydning for omsætning i branchen. Han fortæller:

”Vi har den udfordring, at et salg først kan afsluttes, når varen leveres. Det vil sige, at provenuet af en handel med en meget lang leveringstid skubbes ud i ’fremtiden’ og denne avance så ’mangler’ i det aktuelle budget i visse tilfælde.”

Jan Sørensen fortæller endvidere, at beslutningen om at købe en vare ofte bliver ændret, hvis leveringstiden ikke passer kunden.

”I visse tilfælde indebærer det for mange forbrugere, der af praktiske årsager ikke kan vente på at en vare ankommer, at de så enten afstår fra en handel, eller at der flyttes markedsandele fra producenter med meget lange leveringstider til producenter, der har mere normale produktionstider, eller at kunderne vælger varer, der er på lager,” udtaler han.

Med fortsat pres på forsyningskæderne mener Peter Jacobsen, at forbrugerne i den nærmeste tid skal indstille sig på endnu mere tålmodighed:

”Vil de have valget mellem de mange varianter, så skal de vente – og vente i lang tid,” slutter han.

Det er Jan Sørensen enig i. Han mener dog også, at kunderne igennem lang tid har været vant til at skulle vente, og at der er en vis forståelse, når problematiske begivenheder rammer bredt i samfundet.

 

Foto: Jacobsen Plus