Designfestivalen 3 Days of Design har samlet de københavnske showrooms omkring skabelsen af det, der gennem næsten 10 år har udviklet sig til en af de største designbegivenheder i Skandinavien. 365DESIGN har talt med direktør Signe Byrdal Terenziani for at få hendes bud på, hvad det er, showrooms kan.

Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 3 2022


 

Mange designvirksomheder har gennem de seneste fem til ti år investeret store summer i etablering af nye showrooms. Tidligere var de mange messer i Danmark og Europa stedet, hvor virksomheder mødte deres kunder og pressen. Sådan er det ikke nødvendigvis længere, for i dag handler det mere om det personlige møde og det at give de besøgende en autentisk oplevelse. Gæsterne vil gerne have følelsen af, at de kommer ind bag facaden på deres yndlingsbrands og oplever virksomhedens DNA helt tæt på.

De høje udgifter, der traditionelt blev investeret i opbygning af messestande, vælger flere virksomheder at kanalisere over i etablering af egne showrooms. Showrooms, der nu får en multifunktionel anvendelse, da de både bruges som kontor, designpræsentation, kundemøder, men også til at holde events under blandt andet designfestivalen 3 Days of Design. Det er tendenser, man har set i eksempelvis Milano gennem mange år, hvor brands har trukket sig fra at udstille i de store haller uden for byen og er rykket ind i de historiske palæer, hvor man kan skabe sit eget univers. Det er samme tendens, der er fundamentet for 3 Days of Designs succes, og festivalen vokser år for år.

”Den personlige atmosfære, der opleves i et showroom, er netop det fundament, som hele 3 Days of Design er bygget op omkring. Der er en spændende ramme af fantastiske og meget forskellige showrooms i København, som gør, at vi i fællesskab kan fortsætte med at bygge oven på de oplevelser, som vi hvert år giver vores besøgende,” siger Signe Byrdal Terenziani og uddyber:

”3 Days of Design bygger på ideen om, at vi skal stå sammen om at udvikle platformen for promovering af designscenen i København. At vise sit DNA i eget showroom og samtidig være en del af et større fællesskab, giver en helt særlig synergieffekt og en unik oplevelse for de besøgende. Den oplevelse er nok sværere at opnå i en messehal, hvor det autentiske er erstattet af kulisser,” fortæller Signe Byrdal Terenziani.

 

Et stort plus for bæredygtigheden

Den øgede fokus på bæredygtighed og hensyn til miljøet er også en del af ligningen. Det er vigtigere end nogensinde at vise, man tager bæredygtighed og grøn omstilling alvorligt. Derfor passer det dårligere og dårligere ind i strategien, at man bruger millioner på at bygge messestande op og efterfølgende smide dem ud.

”Der er ingen tvivl om, at det er et stort plus for bæredygtigheden, at man ved etablering af eget showroom undgår problematikken med at bygge en messestand op bare for at smide det hele ud efter fire dage. Om 3 Days of Design har været med til at skubbe til den udvikling, er jo ikke til at sige, da eksempelvis Milano har mærket den tendens i en række år. Men mange af de udstillinger og indretninger, der bliver skabt i forbindelse med 3 Days of Design, er noget, som langt de fleste udstillere arbejder videre med i uger og måneder efter festivalen. På den måde bliver ressourcerne investeret i noget mere langtidsholdbart,” forklarer Signe Byrdal Terenziani og tilføjer:

”3 Days of Design skal ikke sælge kvadratmeter, men tilbyde nye samarbejdsmuligheder. Vores koncept bygger på tillid, samarbejde og gensidig respekt overfor hinanden. Vi bruger mange kræfter på at involvere vores samarbejdspartnere og hjælper vores udstillere i forhold til, hvordan vi udvikler os sammen. I et showroom kan man nemlig kombinere blomsterkunst med billedkunst, lamper og designmøbler. Det skaber helt andre muligheder for samarbejde – det bygger broer og er med til at samle den kreative verden.”

 

Foto: Signe Byrdal Terenziani – Foto: Egon Gade